Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
De har hevet svært efter vejret hos den amerikanske IT-gigant Apple, da det kom frem, at ærkerivalen Microsoft har slået Apple på salget af tavle-PCer i USA.
Onlinesalget af Microsofts første, egentlige hardwaresucces, Surface, slog nemlig i oktober Apples salg af iPads, skriver Business Insider. Tilmed skete det eftertrykkeligt: Microsoft satte sig på 45 procent af indtægterne fra tavle-PC-salget, mens Apple måtte nøjes med 17 procent.
Det er første gang, at Apple ikke ligger i top som det bedst sælgende mærke. Det bemærkes derfor særligt, selv om onlinehandelen stadig kun udgør en mindre bid af det samlede salg og hverken medregner salg fra butikker eller virksomheders indkøb af større partier af udstyr.
I juli blev der samlet solgt for 145 millioner dollars tavle-PCer gennem nethandel, og siden er det steget støt til 205 millioner dollars i oktober, lyder opgørelsen fra analysefirmaet 1010data, som indsamler oplysninger fra millioner af onlinekøbere i USA. For hele året sidder Apple på 34 procent af indtjeningen på onlinesalget af tavle-PCer mod Microsofts markedsandel på 19 procent.
Windows 10 får bedre fat
Analytikere påpeger, at en årsag til Microsofts solide førerposition i oktober er, at Microsoft tager en højere pris for sine Surface-modeller, som tillige er kommet i en ny og opdateret udgave i efteråret, end Apple gør for sine bedstsælgende iPad-modeller, som også er blevet opdateret gennem det seneste halve år. Samtidig indgår den helt nye Surface Book, som er Microsofts første egenproducerede bærbare PC, i optællingen, fordi den - ligesom de »rigtige« Surface-modeller har berøringsfølsom skærm og et aftageligt tastatur.
Microsofts nye styresystem Windows 10, som blev frigivet i slutningen af juli 2015, har dog tilsyneladende fået godt fat på tavle-PC-markedet. Microsofts tankegang er, at Windows 10 skal kunne bruges i samme udgave på stationære og bærbare PCer, tavle-PCer, mobiltelefoner og Microsofts egen spillekonsol, Xbox. Og med et fuldt funktionsdueligt styresystem på de lettere håndterede tavle-PC-skærme føler mange, at de får PCens fulde styrke med, når de vælger Windows frem for tavle-PCer med enten Googles styresystem Android eller Apples iOS.
I Danmark var 51 procent af alle solgte tavle-PCer og såkaldte 2-i-1-PCer, hvor skærm og tastatur netop kan skilles ad, med Android, 38 procent med iOS, 5,7 procent var Surface-modeller og 5,2 procent andre modeller med Windows, viser tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt.