Metroxpress taber slaget i den kollektive trafik

Gratisaviserne Nyhedsavisen og Urban er vinderne i Arrivas udbudsrunde om retten til at distribuere aviser i selskabets busser. Metroxpress, der gennem fem år har leveret aviser i busserne, er nu ude. 24timer er stadig med.

Kampen om læserne foregår overalt. I hjemmene, på gaden, i fitness-centre, lufthavne og ikke mindst i trafikken, der er et attraktivt sted at få læsernes opmærksomhed.

Arriva Skandinavien A/S spiller derfor en stor rolle for landets udgivere af gratisaviser. Selskabet har netop afgjort en lukket udbudsrunde, hvor de fire udgivere af gratisaviser har budt en pris for at få lov til at distribuere aviser via Arrivas busser.

Nyhedsavisen er som en ny spiller i Arriva kommet ind og skal over en toårig periode distribuere 45.000 eksemplarer dagligt gennem Arriva, mens Urban fastholder positionen med en anelse flere udgivelser, nemlig 45.000 daglige eksemplarer svarende til mellem 100.000 og 130.000 daglige læsere. Nyhedsavisen forventer 70-80.000 nye læsere på baggrund af det netop afsluttede udbud.

Metroxpress ryger derimod helt ud af Arriva og står dermed tilbage som den store taber i udbudsrunden.

”Vi har nu været i busserne i fem år, og det har vi været utrolig glade for. Vi valgte at gå helt til tops i den lukkede budrunde og byde 60-50 procent over det, vi har betalt i år,” siger adm. direktør på Metroxpress, Søren Riis, der ikke vil sige, hvor meget avisen tidligere har betalt Arriva.

”Vi ville gerne have haft busserne. Hvis vi havde fået dem, skulle vi have budt så meget mere, at vi lige så godt kan distribuere på andre måder,” siger direktøren, der ikke mener, at det bliver et problem at få de samme læsere et andet sted i trafikken.

Men det er et hårdt presset marked. Hvor vil I finde læserne?

”Vi vil stadig være i 300 busser – blandt andet i Nord – og Sønderjylland. Der er masser af måder at få læserne på. Mange, der tidligere har læst Metroxpress i Arrivas busser kører også i toge og i metro, og der vil de stadig kunne finde avisen,” siger Søren Riis og afviser, at tabet får konsekvenser for Metroxpress.

Metroxpress forventer en overskudprocent på omkring 15 procent i år.

Nyhedsavisen og Urban i jubel

Hos Nyhedsavisen er der jubel over at være kommet ind i Arriva.

”For Nyhedsavisen og vores annoncører er der tale om et scoop. Vi ved, at Arrivas distribution er meget værdifuld for Nyhedsavisen, fordi den giver mange læsere. Vi ved også, at de rejsende ofte bruger meget tid på at læse avisen, og det er til stor gavn for vores annoncører”, siger Morten Nissen Nielsen, adm. direktør hos Nyhedsavisen. Samme melding kommer fra ledelsen i Det Berlingske Officin, der ejer Urban.

”Det er utrolig glædeligt for Urbans fremtid i 2008, at vi er med i Arrivas busser. Det betyder meget for en trafikavis at være lige præcis der, hvor læserne er. Det er enormt betydningsfuldt,” siger koncernchef Lisbeth Knudsen.

Ingen af parterne ønsker at oplyse om prisen for at distribuere aviserne gennem Arriva, der oplyser, at prisen indgår som et ud af flere skønhedsbarometre.

Prisen er en mindre end en tredjedel, mens et effektivt distributionssystem og udseendet på de enkelte tasker og stativer i busserne også har spillet en væsentlig rolle.

I november havde Nyhedsavisen 548.000 læsere, Urban 465.000 læsere, Metroxpress 608.000 læsere og 24timer 615.000 læsere.

Resultatet af udbuddet er sådan ud:

Pakke 1: Movia: Urban & Nyhedsavisen (582 busser)

Pakke 2: Fynstrafik: Urban, Nyhedsavisen og 24timerXtra (91 busser)

Pakke 3: Sydtrafik: Urban & Nyhedsavisen (78 busser)

Pakke 4: Togdivisionen: 24 timer og Nyhedsavisen (ca 1.200 aviser – bevidst fravalgt af Urban på grund af små stationer og dyr distribution.