Metroxpress står alene tilbage

24timer lukker, og søsteravisen Metroxpress er nu den sidste gratisavis i Danmark. En relancering skal sikre avisen 600.000 læsere dagligt.

gratisavisen 24timer bliver lukket mens søsteravisen metroXpress fortsætter i ny forklædning og med et nyt chefhold. De ses her: fra venstre, Jonas Rathje, Editor in Chief, metroXpress A/S , Thomas Ravn der afløser Søren Riis pr. 1. april og Søren Riis, Managing Director metroXpress A/S. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Nyhedsavisen, Xtra, 10minutter, Urban, Dato, JP Århus+ og Centrum.

Listen over afdøde danske gratisaviser er lang, og nu får den tilføjet endnu et navn. 22. marts udkommer 24timer for sidste gang. I stedet vil de schweiziske ejere satse på 24timers søsteravis, Metroxpress, som dermed bliver den sidste gratisavis i Danmark.

»Metroxpress er et stærkt brand i Danmark, og vi er overbeviste om, at det eneste rigtige er at fokusere alle ressourcer på at producere og distribuere én stærk avis, der vil blive det markant mest læste dagblad i Danmark,« siger den afgående direktør for Metroxpress A/S, Søren Riis, i en pressemeddelelse.

24timer blev grundlagt af JP/Politikens Hus under den hårde gratisaviskrig i 2006, hvor islandske Nyhedsavisen gjorde sit indtog på det danske marked. To år senere, efter Nyhedsavisen og Berlingskes Dato var bukket under, solgte man 24timer til Metroxpress A/S, der valgte at føre den videre sideløbende med Metroxpress.

Den økonomiske krise har dog ramt de to gratisaviser hårdt på annoncesalget, og da Metroxpress A/S sidste år blev overtaget af schweiziske Tamedia, blev der straks spekuleret i, hvorvidt begge aviser ville blive videreført.

Svaret er altså nej, viser det sig nu, hvor Tamedia har besluttet at fokusere entydigt på Metroxpres, der 2. april vil udkomme i en helt ny version. Avisens format bliver mere kompakt, logoet skifter farve fra grøn til blå, og redaktionelt vil man satse mere på underholdning og lokalstof fra København i et forsøg på at få flere unge læsere.

»Det nye Metroxpress bliver en stærk og kompakt bouillonterning af de vigtigste nyheder og underholdning til unge mennesker på farten,« lyder erklæringen fra chefredaktør Jonas Kuld Rathje.

Målet er at nå op på 600.000 daglige læsere inden sommerferien. Til det formål vil man ansætte 150 hånduddelere, der hver morgen vil stikke Metroxpress i hænderne på potentielle læsere i landets største byer - præcis som man gjorde i gratisavisernes barndom, hvor uddelerne fra Metroxpress og Urban var en fast bestanddel af morgentrafikken.

Samtidig med relanceringen har man ansat en ny administrerende direktør, 35-årige Thomas Raun, der har været tilknyttet Metroxpress siden starten i 2001. Han var indtil 1. januar international salgsdirektør hos det danske selskabs tidligere ejer, Metro International, men skal nu være med til at sikre succesen for landets sidste gratisavis.