MetroXpress solgt til Schweiz

Det schweiziske mediehus 20 Minuten har købt de to danske gratisaviser metroXpress og 24 timer.

Foto: Lars Helsinghof Bæk

20 Minuten AG, et selskab i den Schweiziske mediegruppe Tamedia AG, køber MetroXpress Danmark, som udgiver de to danske gratisaviser, metroXpress og 24timer. Sælgerne er Metro International SA med 51 procent og A-Pressen og JP/Politikens Hus hver med 24,5 procent.

De to gratisaviser har tilsammen et læsertal på ca. 730.000, og det samlede oplag på de to titler er på ca. 350.000 eksemplarer. De cirka 80 ansatte omsætter for cirka 190 mio. kr. om året.

"20 minutter AG har stor erfaring med at opbygge succesfulde gratis dagblade og nyhedssites. En erfaring, der skal være med til at udvikle Metroxpress A/S og dermed også være med til at sikre udviklingen af mediemarkedet i Danmark," skriver Metro International i en pressemeddelelse.

Parterne oplyser ikke den konkrete købesum, men der er tale om et lavt tocifret millionbeløb i euro, skriver Metro International.

Det er anden gang at Tamedia investerer i udlandet. I 2007 købte schweizerne gratisavisen L'Essentiel sammen med det luxembourgske mediehus Editpress.

Mediekoncernen Tamedia har hjemme i Zürich og koncernen er et af de førende schweiziske mediehuse med flere dagblade, ugeaviser, magasiner, digitale aktiviteter samt flere trykkerier. Mediehuset er fra 1893, og har været noteret på den Schweiziske børs siden 2000.