MetroXpress mister 28 millioner i mediestøtte

Klokken 10.00 har Mediestøtterådet offentliggjort sin rapport for, hvordan de mener, at mediestøtten skal fordeles i fremtiden. Gratisaviser ser ud til at blive de store tabere. (Opdateres)

Foto: Lars Helsinghof Bæk
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det ser ud til, at især gratisavisen MetroXpress bliver den helt store taber i spillet om fordelingen af mediestøttepengene. De står til at miste 28, millioner kroner af deres årlige mediestøtte. Heraf halvdelen 14,3 millioner kroner til gratisavisen 24 Timer.

På dagens pressemøde har formand for Mediestøtterådet, Henning Dyremose præsenteret rapporten "Mest demokrati for mediepengene", som skal præsentere nye modeller for, hvordan mediestøtten skal fordeles i fremtiden.

Chefredaktør for MetroXpress Jonas Kuld Rathje mener, at forslaget er socialt skævt, fordi gratisaviserne når 750.000 læsere, der i høj grad består af yngre danskere og etniske minoriteter, som medierne har svært ved at nå.

"Det er dybt udemokratisk. De velbeslåede har lige fået Radio24syv til næsten 800 millioner kroner. Og alle morgenaviserne, TV 2 News og P1 henvender sig i forvejen til dem, og så er det lige vores læsere, som skal være taberne," har Rathje sagt til Politiken.

Det har været forventet at hovedfokus i rapporten vil være, at internetmedier også skal have ret til at få en del af de over seks milliarder kroner, som gives i mediestøtte. Indtil nu har det kun været dagbladene, der har været berettiget til mediestøtten. Og det ser også ud til, at det er en del af den netop offentliggjorte rapport.

Som forventet lægger Mediestøtterådet nemlig op til, at mediestøtten også skal tildeles internetbaserede medier.

"Mediestøtte skal bidrage til et mangfoldigt medieudbud med relevant og kvalificeret indhold, der udbredes til flest mulige borgere i Danmark," siger udvalgets formand, Henning Dyremose. 

Rapporten præsenterer tre mulige modeller for fremtidens mediestøtte: En, der fordeler pengene mellem de platforme, vi kender i dag. En der fordeler uafhængigt af platform, og en der kombinerer de to modeller.

Ifølge Henning Dyremose, mener udvalget, at det er den sidste model, der bedst sikrer gamle medier og udvikler nye.