Metrodirektør: Cityringen risikerer mere end et halvt års forsinkelse

Der er fare for, at metrobyggeriet bliver forsinket, fortæller Metroselskabet direktør Henrik Plougmann Olsen. Krav mod metrobyggeriet tårner sig op og udgør nu knap syv milliarder kroner.

Foto: Thomas Lekfeldt. ARKIV: Henrik Plougmann Olsen, Metroselskabets administrerende direktør. Fotograferet på metro-byggepladsen på Kongens Nytorv. 2014
Læs mere
Fold sammen

Det var en hård besked, som Metroselskabet med direktør Henrik Ploumann Olsen i spidsen fredag kunne give til sine ejere i skikkelse af Transportministeriet, Frederiksberg og Københavns Kommune.

Arbejdet med at færdiggøre flere stationer er reelt gået i stå på grund af en tvist mellem byggefirmaet MT Højgaard og metroens hovedentreprenør Copenhagen Metro Team (CMT). Entreprenøren har samtidig rejst yderligere milliardkrav mod metroselskabet, der nu forsøger at løse striden. Og problemerne kan i sidste ende koste mere end et halvt års forsinkelse, oplyser Henrik Plougmann Olsen.

»Grunden til at vi følger striden mellem CMT og MT Højgaard så nøje, er, at det har nået et stadie, hvor projektet risikerer at blive forsinket. Det kan løbe op i syv måneder og endda vokse, hvis ikke striden og problemet bliver løst, og det er derfor, vi går ind i det nu,« siger han til Berlingske Business.

Han forklarer, at den øvrige del af projektet skrider fint frem, men at det tvisten med MT Højgaard den store stopklods truer byggeriet.



»Vi reagerer nu, fordi hvis ikke det bliver bragt på sporet, så vil det give en forsinkelse på syv måneder. Det er det her ene element, der truer os lige nu,« siger Henrik Plougmann Olsen.

Administrerende direktør  i MT Højgaard Torben Billmann afviser at kommentere kontrakten med CMT og deres arbejde på byggepladserne. Han mener dog, at selskabet har styr på sin del af aftalen.

»Man er aldrig helt enige om det hele, men det har vi jo en dialog med dem (CMT red.) om. Vi har styr på vores del. Den tidsplan og det vi skal lave der, det har vi meget godt styr på,« siger Torben Billmann til Berlingske Business.

Tvisten med MT Højgaard er en del af det meget stor krav, som CMT har rettet mod Metroselskabet, der nu beløber sig til 915 millioner euro, knap syv milliarder kroner.


CMT har hårdt brug for pengene. Allerede sidste år i juni kunne Berlingske Business fortælle, hvordan selskabet var hårdt presset på likviditeten, men hen over julen er situationen blevet så alvorlig, at Metroselskabet er blevet nødt til at give et lån på én milliard kroner.

Nu skal Metroselskabet sammen med ejerne drøfte en mulig løsning.