Metrobyggeri forsinkes trods lovindgreb

Transportminister Magnus Heunicke vurderer, at Metro Cityringen ikke kommer til at stå færdig som planlagt i 2018.

Den næste etape af Københavns Metro bliver minimum et år forsinket som følge af både almindelige forsinkelser og balladen omkring støjgener for byggeriets naboer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På trods af et omfattende lovindgreb, som skal accelerere byggeriet, genhuse de hårdest ramte naboer og fjerne alle borgeres mulighed for at klage over byggeriet, vil Metro Cityring ikke står færdig som planlagt i 2018, vurderer transportminister Magnus Heunicke (S) ifølge Politiken.

»Som udgangspunkt er det min forventning, at byggeriet trods en lovændring vil blive cirka et år forsinket. Det er muligt, at noget af forsinkelsen kan indhentes.«

I sidste uge sagde Metroselskabet, at en etårig forsinkelse vil fordyre det i forvejen 22,4 milliarder kroner dyre byggeri med mellem 1,2 og 1,5 milliarder kroner.

Fredag hastede transportministeren en aftale igennem med forligspartierne bag Cityringen. Den skal sikre metrobyggeriets fremdrift og økonomi og give de hårdest ramte borgere bedre muligheder for at komme væk fra det kontroversielle aften- og natarbejde.

Partierne blev under forhandlingerne af Transportministeriet præsenteret for det værst tænkelige scenario: Uden et lovindgreb risikerer byggeriet at blive hele seks år forsinket.

Siden i sommer har Metroselskabet og de ansvarlige politikere bebrejdet naboernes klager over aften- og natarbejdet for at forårsage forsinkelserne på trods af, at det udvidede arbejde aldrig blev nævnt i den VVM-redegørelse fra 2008, der ligger til grund for hele byggeprojektet.

Avisen har tidligere dokumenteret, hvordan byggeriet, uden sammenhæng med klagerne, er forsinket et år i forhold til de oprindelige tidsplaner. Rigsrevisionen har åbnet en kulegravning af økonomien i og styringen af det offentlige byggeri.

Magnus Heunicke vil ikke forholde sig til, hvem der har ansvaret for byggeriets forsinkelse.

»Det vigtigste er at kigge fremad. Vi skal have den metro, københavnerne glæder sig til. Økonomien må ikke skride, og usikkerheden for naboerne om, hvornår der støjes, og hvilke muligheder de har, skal stoppe,« siger transportministeren i et skriftligt svar til Politiken.