Metrobyggeri bliver kulegravet af Rigsrevisionen

Forvaltningen af skattekroner til metrobyggeriet i København bliver nu kigget nøje efter i sømmene.

Rigsrevisionen vil gå metrobyggeri efter i sømmene.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Anklager om elendig projektstyring. Klager til Natur- og Miljøklagenævnet fra naboer med gener fra byggepladser. Politianmeldelse og skred i investeringer og tidsplaner. Problemerne har hobet sig op omkring metrobyggeriet i København, der er det største anlægsbyggeri i hovedstaden i flere hundrede år. Nu har Rigsrevisionen iværksat en større undersøgelse af det 22 milliarder kroner dyre byggeri. Det skriver Politiken.

»Vi udvælger vores undersøgelser på baggrund af risiko og væsentlighed. Det her er et væsentligt område for borgere og samfund, og det har gjort, at vi har sat en undersøgelse i gang,« siger kontorchef i Rigsrevisionen Mads Nyholm Jacobsen, der ifølge Politiken ikke ønsker at gå i detaljer om undersøgelsen.

Folketingets statsrevisorer, som Rigsrevisionen afrapporterer til, kan udtale kritik og tage initiativer som følge af konklusionerne i undersøgelsen.

Ifølge statsrevisorernes formand, Peder Larsen (SF), der i et par måneder har kendt til kulegravningen af metrobyggeriet, hænger undersøgelsen »sandsynligvis sammen med, at der har været en del skriverier omkring eventuelle fordyrelser i forbindelse med forsinkelser, og at Cityringens budget efterhånden er temmelig anstrengt«.

Ifølge ham er der god grund til at tage undersøgelsen alvorligt.

»Hvis man skal lave et redskab til at modgå en tyfon, så vil man næppe gå i gang, hvis der er fuldstændig vindstille. Man må formode, at Rigsrevisionen har en begrundet frygt for, at byggeriet er ved at løbe af sporet,« siger Peder Larsen. Han forventer, at undersøgelsen er klar i midten af næste år.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) skriver i en kommentar til Politiken, at hun i betragtning af projektets samfundsmæssige betydning og økonomiske størrelse finder det »helt naturligt«, at Rigsrevisionen følger metrobyggeriet tæt.

Ligeledes i en skriftlig kommentar skriver Københavns Kommunes overborgmester, Frank Jensen (S), at han finder det »helt naturligt, at Rigsrevisionen undersøger så stort og vigtigt et projekt som Metrocityringen«.

Heller ikke Metroselskabets økonomichef, Lasse Kåre Jessen, er tilsyneladende overrasket over undersøgelsen:

»Rigsrevisionen foretager 18-20 store undersøgelser om året, og det ville være mærkeligt, hvis de ikke også så på så stort et anlægsprojekt«.

Han afviser over for Politiken, at gentagne forsinkelser i byggeriet skyldes ledelsesmæssige problemer, og at Metroselskabet skulle dække over fejl, hvilket en central kilde i udbudsprocessen, der ønsker at være anonym, har oplyst til Politiken. Kilden har ifølge eget udsagn opfordret Rigsrevisionen til at gribe ind, fordi Metroselskabet ifølge kilden af økonomiske årsager forsøger at dække over »sit eget fejlslagne valg« af hovedentrepenør, det italienske konsortium CMT, hvis bud var 100 millioner euro lavere end den næst billigste tilbudsgiver.

»Det er vi ikke enige i. Den usikkerhed, der er i øjeblikket, knytter sig til klagesagen i Natur- og Miljøklagenævnet, og ikke til hverken projektstyringen eller valget af hovedentreprenøren,« siger Lasse Kåre Jessen til Politiken.