Metro-varehusene skifter gear igen

Varehuset Metro vil være dynamiske igen og satser på ny i positiv retning efter år med stagnation og opstramninger, lyder analysen.

Foto: FABRIZIO BENSCH

Det tyske varehus, Metro, satser på ny i positiv retning efter år med stagnation og opstramninger. Det er dog stadig en balancegang, da deres indtjening ligger tæt på nul. Sådan lyder det i en analyse af Aktieinfo Danmark.

Netop stramninger kan mærkes i Danmark, hvor Metro-kæden lukkede alt ned i november sidste år. Lande, hvor Metro ønsker at ekspandere er ramt af dårlige tider. Rusland, Tyrkiet, Kina og Indien er blandt andet på listen, hvor kun det sidstnævnte er i vækst.

Det kan derfor blive nødvendigt at udskyde ekspansionen og i stedet forbedre indtjeningen, lyder det af analysen.

Men resultaterne begynder at vise sig. Nettoresultatet svarer til knap en procent af omsætningen, så det er stadig på et lavt niveau. Dog er der optismisme hos ledelsen, hvor man vil forsøge at få mere dynamik ind i virksomheden og blandt medarbejderne.