Metro og containere spænder ben for Nordhavn

Udbygningen af Nordhavn går ned i tempo, fordi metrobyggeriet fylder - og fordi stor containerhavn ligger i vejen. Se billedserier fra den nye bydel.

Det er gået forrygende med at sælge jord i Nordhavn, men nu gearer By & Havn ned i tempo med at udbygge bydelen, som med tiden skal have 40.000 indbyggere og lige så mange arbejdpladser - delvis på nyinddæmmet land.

I den inderste del af Nordhavn, Århusgadekvarteret, er så godt som alle byggeretter til boliger og kontorer solgt fra, men udbygningen i de tilstødende kvarterer er nærmest sat på pause, fortalte det offentlige udviklingsselskab onsdag på en konference for investorer ved den internationale Mipim-ejendomsmesse i Cannes.

"For tiden har vi intet boligjord til salg, og vi holder byggeretter tilbage for at skabe plads til metroarbejdet," sagde salgs- og udviklkingsdirektør Michael Soetmann.

Nordhavn får nemlig sin egen metrogren, og det bliver godt for beboere og virksomheder, når den åbner - formentlig i 2019. Men inden da kræver anlægsarbejdet af blandt andet to stationer meget plads, og derfor er der grænser for, hvor mange byggeprojekter der kan være i gang i nærheden. I forvejen kan der være trængsel ved de mange byggefelter i Århusgadekvarteret, og derfor er byggeplanerne i en del af Århusgadekvarteret og i flere naboområder sat på pause for en stund.

Og nordpå kan By & Havn heller ikke rigtig komme videre med det samme, for her ligger den kæmpestore containerhavn. Den skal med tiden flytte længere udad - i takt med at Nordhavn bliver forlænget ud i Øresund med jord fra blandt andet metroudgravningerne og store byggepladser i hovedstaden.

"Containerterminalen skal flytte, og vi håber, at det kan ske medio 2019. Så får vi mulighed for at gå i gang med store boligudbygninger på Nordhavn," sagde Michael Soetmann.

På langt sigt er der da også nok at tage fat på, for en ny lov har formelt åbnet for, at By & Havn kan sælge byggeretter til yderligere to millioner kvadratmeter.

Men på kort sigt må Michael Soetmann og administrerende direktør Jens Kramer Mikkelsen altså gå et gear eller to ned i fart i Nordhavn, hvor salget af boliggrunde i Århusgade gik overraskende hurtigt - understøttet af den årlige tilflytning på cirka 10.000 mennesker til København.

Det lever Soetmann og Kramer Mikkelsen øjensynligt også fint med, for de har masser af jord at sælge andre steder i hovedstaden - alene i Ørestad har de byggeretter for en million kvadratmeter liggende på hylderne.

Som Berlingske Business har omtalt de seneste dage fra Mipim-messen i Sydfrankrig, er et nyt stort boligområde i Ørestad Syd, Kalvebod, ved at blive sat til salg. Desuden er By & Havn ved at forberede byggeri af især boliger i den fjerde og sidste Ørestad-bydel, Amager Fælled, som ligger mellem Ørestad Nord med blandt andet DR-byen og Ørestad City med Bella Center og det store Field's-indkøbscenter.