Metro og byen vokser side om side

I mere end ti år har metroen udløst byudvikling – og det ser ud til at fortsætte med flere, nye etaper.

Vokseværket i København og hovedstadens metro synes nærmest at gå hånd i hånd, og kranerne vil være synlige mod horisontern de næste mange år. Her er to tog på vej gennem Ørestaden. Arkivfoto: Bax Lindhardt Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I næste måned er det 12 år siden, at den første etape af metroen åbnede fra Nørreport ud gennem den næsten jomfruelige Ørestad. Lidt senere blev skinnerne forlænget til Frederiksberg og siden Vanløse, og i 2007 blev den anden linje ført helt ud til Københavns Lufthavn i Kastrup.

Allerede fra dag ét blev metroen og udvikling af hovedstaden flettet ind i hinanden. Metroen blev rygraden i Ørestad, som i dag har godt 9.000 indbyggere og mange flere arbejdspladser hos blandt andre DR, Field’s og Rambøll samt hotellerne Bella Sky, Cabinn Metro og Crowne Plaza.

Metroen udløste dog ikke kun byudvikling i hovedstadens nyeste bydel. På Frederiksberg, som mange nok ville opfatte som fuldt udbygget, er Flintholm-kvarteret opstået på gamle industriarealer. Pludselig lå jorden centralt og attraktivt klos op ad en ny station, der både fik metro, S-tog og den nye ringbane og efterhånden også et væld af buslinjer.

Ligeledes har det nordlige Amager oplevet en opblomstring, som metroen har bidraget til. Det samme gælder hele Østamager, hvor det ene boligtårn efter det andet skyder op i disse år, alle beliggende i gamle afsides erhvervskvarterer, som i dag nærmest er blevet fashionable med sundudsigt og en metrostation om hjørnet.

Lige nord for lufthavnen er projektudvikleren Skanska måske ved at få hul på bylden med Scanport-erhvervsområdet. Et enkelt kontorhus har ligget i ensom majestæt, men sidste år kom Den Blå Planet til, og medicinalkoncernen Ferring har besluttet at bygge nyt hovedsæde her.

Meget mere metro

Metroen med over 55 millioner årlige rejser har i øjeblikket 22 stationer på sine to linjer, men adskillige nye etaper er på vej.

Anlægsarbejdet til metrocityringen med 17 stationer er i fuld gang, og fra det tidlige 2019 – en anelse forsinket og en god del fordyret – bliver Vesterbro, Nørrebro og Østerbro koblet på metroen.

Erfaringerne fra den eksisterende metro tilsiger, at værdien af metronære ejendomme vil stige pænt, og at nyt byggeri vil opstå, selv om brokvartererne måske har knap så meget ledig jord.

Et års tids senere åbner en lille gren fra Østerport med to stationer på Nordhavn, et af hovedstadens helt store udviklings­områder.

De hvide tog kan måske sætte yderligere fart på udviklingen hér. Faktisk har politikerne allerede givet grønt lys for en egentlig metrosløjfe eller ring på Nordhavn, som fysisk vokser mod nord, fordi store arealer inddæmmes – pudsigt nok med jord fra blandt andet metrogravearbejdet.

Det er ikke fastlagt, hvornår en »Nordhavnsring« kommer, men planerne for området omfatter 40.000 indbyggere og lige så mange arbejdspladser i 2050, så der skulle være passagerer nok. Formentlig placeres en af stationerne ved den store krydstogtkaj, så byens velhavende og sejlende turister om nogle år kan komme meget lettere til centrum.

Fastlagte projekter og ønsketænkning

Sydhavnsmetroen er også vedtaget. Den omfatter fem stationer ned gennem udviklingsbydelen Sydhavnen med endestation i Ny Ellebjerg, som bliver et meget stort trafikknudepunkt.

Både S-tog og ringbane kører her i dag, og fra 2018 kommer stop på København-Ringsted-banen og formentlig fra 2023 altså endestation for en metrolinje. Ny Ellebjerg ligger i Valby Syd, som med store, næsten nedlagte industriarealer er et af Københavns særlige udviklingsområder.

Disse etaper skulle alle være nagelfaste. Dertil kommer en stor vifte af visioner og forslag, som næppe alle kan føres ud i livet. Blandt de mange forslag er en tredje linje på Amager langs Amagerbrogade, en linje ud til Refshaleøen, som ad åre bliver et nyt udviklingsområde ved det nordligste Amager, og en forlængelse fra Ny Ellebjerg op gennem Valby, forbi Zoologisk Have til Fasanvej og Frederiksberg.

Andre ønsker og visioner omfatter en metrolinje til Brønshøj og en forlængelse til Gladsaxe og den kommende letbane langs Ring 3.

Tillige har overborgmester Frank Jensen (S) på et tidspunkt dristet sig til at foreslå en metro under Øresund til den gamle danske by Malmø..