Metro i stor-kampagne

Den gigantiske avis-kæde Metro International går nu i gang med en global branding-kampagne. ”The Metro Experience” hedder konceptet, hvilket bl.a. betyder, at læserne skal se deres storby gennem Metro-briller.

En smilende kvinde i Paris står på en perron og læser i den dangang nye gratisavis Metro, 19. februar 2002. Nu lancerer Metro International en ny branding-kampagne. Fold sammen
Læs mere
Foto: ERIC FEFERBERG

Metro International lancerer en ny branding-kampagne på aviskædens over 100 destinationer i Nord- og Latinamerika, Asien og Europa. Det sker på tv, tre print-annoncer, outdoor, et radio-spot og en web-kampagne.

− Vi vil med denne kampagne øge bevidstheden om, at der er ting, som kun verdens største avis kan gøre. Vi har de seneste måneder øget kvaliteten og mængden af stof fra Metro World News, vores interne nyhedsbureau, til et hidtil uset niveau. Derfor vil vi gerne gøre opmærksom på de kvaliteter − samt på det faktum, at ingen formentlig forstår et storby publikum bedre end Metro, siger Per Mikael Jensen, Metro Internationals CEO.

− Kampagnen er ret enkel og fokuserer også på de basale kvaliteter ved at læse en avis: ”Read more. Live bigger.” I en tid med stadigt voldsommere diversificering af medier, indtager Metro ofte den rolle, som de gamle Public Service stationer havde. På grund af vores høje læsertal bliver vi − også − en slags offentlig dagsorden. Det er jeg svært godt tilfreds med.

Det første skud i bøssen fra Metro og et kreativ team bestående af blandt andre Mattias Frödlund fra Morris Pinewood i Stockholm handler om at se, hvordan unge i storbyerne ”ser” deres egen by i billeder inde i kraniet? Hvad sker der, når de samler en Metro-avis op? Punch-linen er ”Read More, Know More, Think More”.

− Det antyder, at vi flytter Metro-aviserne op i markedet, og det gør vi, fordi vi i dag leverer en kvalitet, der dokumenterer, at vi hører til blandt publikationer med en bedre brand-perception, tilføjer Christian Quarles, global marketingchef for Metro.