Mere YouSee-rod: Kunder opkræves abonnement, selv om de har sagt op

Der er stadig ikke styr på IT-systemerne hos Danmarks største internet- og TV-leverandør. Senest er 600 kunder blevet bedt om at betale for 1. kvartal 2017, selv om de har sagt op til nytår.

Odder Antenne har fra nytår opsagt sin internetaftale med det TDC-ejede YouSee. Alligevel har mange hundrede allerede fået regninger for de første måneder af 2017. Fold sammen
Læs mere

600 snart tidligere internetkunder hos Danmarks største TV- og internetleverandør, YouSee, har allerede fået en regning på abonnementet for januar til marts, selv om deres antenneforening har sagt det op fra årsskiftet.

Det er seneste eksempel på, at det TDC-ejede YouSee fortsat kæmper med store IT-problemer, efter at alle TDC-koncernens privatkunder 1. juli blev samlet under YouSee, der har det bedste ry af de to varemærker. Sammenlægningen af de interne systemer er langtfra gået nemt og smertefrit og volder fortsat kvaler hos kunderne.

»Det berører omkring 600 husstande, og det er sk... trælst. YouSee har lavet en fejl, for vi sagde aftalen op allerede sidst i marts, men de har store problemer med deres systemer,« siger Jørn Bollinger, formand for Odder Antenne, der har 5.000 husstande som medlemmer i Odder og omegn, hvoraf omkring halvdelen hidtil har fået internetforbindelsen fra YouSee.

Pengene retur inden nytår

Det slutter imidlertid nu, for antenneforeningen, der er en af de større i landet, har opsagt internetaftalen med YouSee og fortsætter udelukkende med at få TV fra selskabet.

»Folk får at vide, at de selvfølgelig ikke skal betale. Ellers får de en kreditnota - inden årsskiftet, naturligvis. YouSee gør, hvad de kan, for at råde bod på problemet. Vi kører et tæt samarbejde med dem for netop at undgå denne slags ting,« siger Jørn Bollinger.

Han skønner, at hver husstand vil spare mellem 300 og 500 kroner om året på internetforbindelsen, når YouSee bliver koblet ud, og Odder Antenne selv står får den nye forbindelse.

»Vi er en selvstændig antenneforening og følger jo med i, hvad der sker. Flere større antenneforeninger herhjemme - senest Hjørring Antenneforening - kører nu deres eget Internet. Det er der penge i. Vores medlemmer sparer penge, og vi tjener rimeligt på det. Samtidig får vi et bedre overvågningssystem til at kunne følge med i, hvordan nettet har det, og den support, man kan ringe til, har en svartid på to-fire minutter,« siger antenneforeningsformanden.

TDC havde sat langt flere penge af til problemer

Trods ekstraudgifter i forbindelse med skiftet balancerer regnskabet, og han skønner, at alt er tjent hjem på to-tre år.

TDCs topchef, Pernille Erenbjerg, kunne for to uger siden opjustere forventningerne til TDCs regnskab for hele 2016. Det skyldes, at sammenlægningen og de efterfølgende problemer ikke havde kostet TDC-koncerne nær så mange penge, som der var sat af, trods en strøm af problemer hos kunderne med forkerte regninger og dårlig kundeservice.

»Vi havde økonomisk mulighed for at håndtere endnu værre situationer, end vi oplevede. Kunderne har dog fået oplevelser, som vi ikke er stolte af. Vi sagde selv i sommer, at der ville være nogle bump, og vi er meget kede af, at nogen har fået dårligere oplevelser, end de fortjener. Men vi foretog ændringerne med relativt åbne øjne, fordi vi er nødt til at gøre det. Vi har derfor kastet mange ressourcer ind på at kompensere og rydde op, og de seneste måneder er det heldigvis gået meget bedre. Af det, der direkte rammer kunderne, er vi igennem det værste og er nu ved at rydde op i skufferne,« sagde TDC-topchefen til Berlingske.

Odder Antenne holder fast i YouSee som TV-leverandør, fordi YouSee »har de bedste tilbud og er innovative i kraft af sin størrelse - de gør det stort set godt«.

Forbrugerrådet: Stadig ikke styr på kundeservicen

Forbrugerrådet Tænk følger udviklingen.

»Dette illustrerer, at YouSee endnu ikke er kommet i mål med at få styr på kundeservicen efter omlægningen. Det skal stadig gøre det ordentligt og bedre,« siger cheføkonom Martin Salamon til Berlingske.

Da Forbrugerrådet Tænk for en måneds tid siden så på antallet af henvendelser fra utilfredse kunder, var der sket en tydelig stigning blandt YouSee-kunder som følge af sammenlægningen.