Mere end 60 selskaber lukket ned - Arla rydder op i forretningen

For at spare penge og få en mere strømlinet og overskuelig struktur er Arla Foods gået i gang med at lukke inaktive selskaber i alle markeder.

Foto: Liselotte Sabroe

Opkøb og fusioner har igennem årene skabt en uigennemsigtig og kompliceret struktur. Det er andelsmejeriet gået i gang med at rydde op i, skriver FødevareWatch.

Der er tale om en oprydning i alle markeder, men hovedsageligt i Storbritannien og Tyskland er der en del, som er lukket ned eller skal lukkes ned.

»Vi har nu lukket omkring 60 selskaber rundt om i verden, som en del af vores strategi, som handler om, at vi gerne vil være mere strømlinet,« siger Natalie Knight, som er økonomidirektør i Arla, til FødevareWatch.

Selskaberne som sløjfes er ikke aktive. De er juridiske enheder, som ikke har været i brug i længere tid, men som Arla Foods har fået igennem de sidste syv års vækst, der særligt er sket gennem opkøb og fusioner.

»Over de sidste tre år har vi lukket mere end 60 selskaber i de her to markeder, men i Storbritannien har vi stadig op mod 40 selskaber og de fleste af dem er såkaldte dormant companies (et inaktivt selskab, red.), som betyder, at der ikke foregår nogen egentlig forretning i dem,« forklarer Natalie Knight.

Hun fortæller, at processen blev startet tilbage i 2012, da Arla var færdig med at udvide via opkøb for en tid. Hvornår mejeriet er færdig med nedlukningerne afhænger af, hvorvidt der bliver købt noget mere undervejs de næste par år, men ellers er det en opgave, man fra ledelsens side regner med at skal stå på de kommende par år.

Ved at få en mere simpel struktur skulle det også gerne gøre det lettere for andelsbønderne at forstå den store organisation, understeger næstformand i Arla Jan Toft Nørgaard:

»Det er dyrt at have mange af de her små selskaber, som ikke rigtig bruges. Hvert selskab skal jo have lavet et regnskab og have en revisor, og han koster penge, så vi har en økonomisk interesse i at få en ny og mere simpel struktur på plads.«

»Men det handler også om, at det bliver mere gennemskueligt for os alle sammen. Det skal optimeres, så Arla bliver mest muligt gennemskueligt. Den proces har vi været i gang med i nogle år.«