Mere Dior over disken i lufthavnen

Københavns Lufthavn vil øge detailsalget med mere end 300 mio. kr. årligt. Især taxfree-salget skal vokse. Midlet er en ny taxfree-forpagter og en markant udvidelse af shoppingarealet.

"Vi har haft flot passagervækst og gode salgstal de sidste par år. Så med en ny og meget professionel forpagter, et 6.000 kvadratmeter større shoppingareal og en fortsat stigning i passagertallene på en million om året forventer vi, at væksten i omsætning vil være endnu større, end den hidtil har været" siger Henrik Busch, kommerciel direktør i lufthavnen. <br>Foto: Jan Jørgensen Fold sammen
Læs mere
Der skal endnu mere sving i kasseapparaterne i Københavns Lufthavn. Til marts kommer der ny forpagter af taxfree-butikken, og senere på året bliver shoppingarealet udvidet med op til 6.000 kvadratmeter. Målet er at booste omsætningen med mindst 10 procent årligt, hvilket svarer til, at de 21 mio. passagerer skal bruge 300 mio. kr. mere i lufthavnens shoppingcenter.

»Vi har haft flot passagervækst og gode salgstal de sidste par år. Så med en ny og meget professionel forpagter, et 6.000 kvadratmeter større shoppingareal og en fortsat stigning i passagertallene på en million om året forventer vi, at væksten i omsætning vil være endnu større, end den hidtil har været,« siger Henrik Busch, kommerciel direktør i lufthavnen. Han bekræfter, at det drejer sig om mindst 10 procents vækst om året for shoppingcenteret generelt.

Den nye forpagter af taxfree-butikken, det tyske selskab Gebr. Heinemann, er endnu mere ambitiøs på taxfree-butikkens vegne.

»Til sommer, når taxfree-butikken er bygget om til en walk through-butik (så passagererne kommer direkte ind i butikken efter security ), forventer vi, at vi kan øge taxfree-salget med 20-30 procent det første år. Derefter regner vi med en årlig vækst på omkring 10 procent«, siger Raoul Spanger, retail director i Heinemann.

Effektiv tysk forpagter

Heinemann, der driver 180 taxfree-butikker i lufthavne over hele verden, overtager forpagtningen efter Nuance Group, der har solgt parfume, spiritus og cigaretter i lufthavnen siden 1995.

København er et vigtigt sted for os at være. Lufthavnen er meget attraktiv, både på grund af lufthavnens placering i Europa og på grund af de skandinaviske kunders købekraft. I lande med højt skattetryk er omsætningen i taxfree pr. passager pænt over niveauet i andre lande«, siger Raoul Spanger.

»Heinemann er en af verdens største spillere på området. Vi valgte dem, fordi de kunne præsentere et økonomisk meget favorabelt tilbud, og fordi de er verdenskendte for deres effektive drift og logistik. Især det sidste har vi lagt vægt på, idet vi med den tidligere forpagter har oplevet problemer med at have nok af de efterspurgte varer på hylderne,« siger Henrik Busch.

Høj husleje

Hverken Henrik Busch eller Raoul Spanger vil afsløre, hvor meget Heinemann betaler for at forpagte taxfree-butikken. Men det drejer sig om en fast andel af omsætningen samt en minimuns-pris.

»Det er klart, at det er attraktivt for en retailer at komme ind i vores shoppingområde. Vi har i øjeblikket 115 butikskoncepter på venteliste. Så vi kan tage højere koncession end stormagasinerne kan, meget højere«, siger Henrik Busch.

Raoul Spanger bekræfter, at koncessionen - dvs. butikslejen - er højere i Københavns lufthavn end andre lufthavne.

»Lejen er blandt de højeste i Europa, men det er også et af de bedste steder at være rent forretningsmæssigt«, siger han.

Ifølge Berlingske Business' beregninger ligger koncessionen i lufthavnen gennemsnitligt på ca. en sjettedel af omsætningen. Det er det tal, man får, hvis man sætter koncessionsindtægterne på 425 mio. kr. i forhold til omsætningen i shoppingcenteret.

Det er ikke en overraskende pris, mener Bruno Christensen, direktør i Retail Institute Scandianvia.

»Københavns Lufthavn er et attraktivt sted for en forpagter. Der er en voksende kundemasse, fordi flere og flere rejser med fly, og butiksområdets indretning har en af de højeste standarder i Europa. Sammenlignet med huslejen uden for lufthavnen er det selvfølgelig i den dyre ende, men i betragtning af den kundestrøm, som lufthavnen genererer til butikkerne, lyder det acceptabelt set med lejernes øjne«, siger Bruno Christensen.

Ombygningen af taxfree-butikken skal stå færdig 1. juni, mens udvidelsen af shoppingarealet forventes at være færdig i sommeren 2009.