Mere dansk sushi til udlandet

Den danske sushikæde Sticks ’N’ Sushi har indledt forhandlingerne om at åbne de første restauranter i Tyskland, Østrig og Schweiz. Det fortæller direktør Kim Rahbek Hansen efter det bedste regnskab nogensinde fra restaurantkæden.

Kim Rahbek Hansen, manden bag virksomheden Sticks'n'sushi. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den danske sushikæde Sticks ’N’ Sushi har for alvor fået gang i væksthjulene. Med et årsregnskab, der viser fremgang på både omsætning og bundlinje - oveni købet i en tid med heftige investeringer - er kæden klar til at gøre sit indtog i regionen Tyskland, Østrig og Schweiz. Det fortæller direktør for Sticks ’N’ Sushi, Kim Rahbek Hansen, som også er medstifter og medejer af virksomheden.

»Vi har ansat en regional direktør for den region. Det vil sige, vi har folk på lønningslisten og er i forhandlinger om at åbne syd for grænsen,« siger Kim Rahbek Hansen. Præcist hvor Sticks ’N’ Sushi åbner i de tysktalende lande, vil han ikke ind på, men han fortæller, at han selv er med i forhandlingerne, som er i fuld gang.

Sticks ’N’ Sushi er netop kommet med årsregnskab for 2014/2015, og der er grund til at tro på en lys fremtid for ledelsen og ejerne af den delivst kapitalfondsejet virksomhed. Med et overskud før skat på 12 millioner kroner, har sushikæden leveret det bedste resultat nogensinde.

»Overordnet set er det ganske fornuftigt. Det, jeg er mest glad for, er, at vi har fået opbygget en organisation, som er i stand til at levere det, vi ønsker - både på toplinje og bundlinje. Vi har investeret kraftigt, og kan samtidig levere et fornuftigt resultat,« siger Kim Rahbek Hansen.

Sticks ’N’ Sushi har investeret 23 millioner kroner i vækst i det netop afsluttede regnskab, og næste år er planen at sætte 30 millioner kroner af til at vokse. Men Kim Rahbek Hansen forventer, at indtjeningen - ligesom i år - ligeledes vokse. Det skyldes blandt ifølge direktøren blandt andet, at organisationen er kommet op i en størrelse, der gør det muligt at åbne restauranter i et hurtigt tempo.

Med 10 restauranter i København og to i London, er der nu sat fokus på Tyskland, Østrig og Schweiz, samtidig med at der også bliver åbnet flere restauranter på de eksisterende markeder. Der er blandt andet en Sticks ’N’ Sushi på vej i Borgergade midt i København, ligesom der er flere på vej i London.

Maj Invest Equity købte sidste år 49 procent af aktierne i Sticks ’N’ Sushi, og med en kapitalfond i ryggen er der grundlag for hurtig ekspansion. Dog lægger Kim Rahbek Hansen vægt på, at sushikæden ikke er en kæde i den forstand at alle butikker er ens.

»Vores restauranter er vidt forskellige, og det er en vigtig del af vores identitet. Der er meget stor forskel på at køre en restaurant i Wimbledon i London og i Istedgade i København, og du er nødt til at være respektfuld over for det miljø, du befinder dig i,« siger Kim Rahbek Hansen, som ikke frygter, at hurtig ekspansion gør det svært at bevare forskelligheden i restauranterne.

»Jeg synes ikke, risikoen er der, så længe man som ejer er bevidst omkring det,« siger han.

Sticks’n’Sushi åbnede i marts 1994 i Nansensgade i det centrale København, da Kim Rahbek Hansen sammen med sin bror, Jens, og en fælles kammerat, Thor Andersen, mente, der manglede en sushirestaurant i byen. Kim og Jens Rahbek Hansen er vokset op med en mor fra Japan og en far, der arbejdede på en fiskefabrik, og de mente, danskerne ville tage godt imod den japanske spise. Det fik iværksætterne ret i. De seneste år har væksten for alvor taget fart, og det seneste år har kæden solgt sushi og sticks for næsten 290 millioner kroner. For fem år siden lød omsætningen på knap 167 millioner kroner.

Regnskabet for seneste regnskabsår viser desuden, at kæden har øget egenkapitalen til 30 millioner kroner fra 19 millioner kroner året før.