Mercedes-vrede over Hitler-film

En gruppe tyske film-studerende har lavet en falsk reklamefilm, hvor en førerløs Mercedes kører Adolf Hitler ihjel som barn. Det synes de ikke er god humor hos Mercedes.

Adolf Hitler bliver kørt ned som barn i en falsk reklamefilm om Mercedes.
Læs mere
Fold sammen

Den amerikanske forfatter Stephen King skrev for et par år siden en »hvad nu hvis«-fortælling om, hvorvidt man ved at rejse tilbage i tiden kunne forhindre mordet på den tidligere amerikanske præsident John F. Kennedy og dermed for eksempel også forhindre Vietnam-krigens rædsler.

Det skriver Markedsføring.dk

Den samme tankegang har en håndfuld studerende fra Filmakademie Baden-Württemberg i det sydlige Tyskland fornylig arbejdet med. Resultatet er en 80 sekunder lang reklamefilm for Mercedes - dog ikke med bilproducentens velsignelse.

I filmen kører en førerløs Mercedes af C-klassen gennem en østrigsk landsby i slutningen af 1800-tallet. Pludselig standser den, da nogle børn befinder sig på vejen. Man ser bilen standse, og der zoomes ind på instrumentbrættet, hvor det fremgår, at »Collision Prevent Assist«-funktionen er aktiveret.

Stakkels Adolf

Kort efter løber en legende dreng ud på vejen, og denne gang stopper bilen ikke. Drengen bliver kørt ihjel, og man hører den fortvivlede mod kalde »Åh, Adolf«.

Efter et ultrakort klip til et portræt af den voksne Adolf Hitler ser man byskiltet, da bilen kører ud af byen Braunau-am-Inn, Hitlers fødeby i Østrig. Til slut billedet af den døde dreng, der ligger på vejen - med arme og ben formet som et hagekors…

Og pay-off’et: »Mercedes Benz – automatic braking system – detects dangers before they arise.«

Men det er som nævnt ikke nogen officiel Mercedes-reklame, og ifølge avisen The Independent er den tyske bil-gigant »not amused«, omend bilproducenten ikke har stillet krav om, at filmen fjernes.

I stedet kalder virksomheden filmen »inappropriate« og har ad rettens vej forlangt, at de unge filmmagere omgående sørgede for at forsyne videoen med teksten »Unauthorised spot – no affiliation with Mercedes/Daimler AG«.

Hvad er moralen?

Selv siger de studerende, at deres mål med projektet har været at udforske »the morality of technology by asking what would happen if machines had souls.«

»Mercedes sælger sine biler på moderne teknologi, der kan forhindre ulykker. Vi ville stille spørgsmålet, om hvad der kunne ske, hvis teknologi havde en sjæl og kunne træffe sine egen beslutninger,« siger videoens fotograf Tobias Haase til The Independent.

Også i tyske medier har filmen fået omtale: På Der Spiegels hjemmeside nærmer antallet af kommentarer sig de 300, og meningerne er delte.

Nogle kalder filmen afskyelig og smagløs. Andre roser de unges arbejde som innovativt og brillant - og en enkelt skriver endda: »Mercedes should be thankful for getting free advertising instead of complaining.«

Filmen, som du kan ser her, er lagt på YouTube i fredags og er indtil videre set over 1,2 mio. gange.