Mercedes i komforten og sikkerhedens tjeneste

Mercedes-Benz E-klasse er klar i nyeste generation. Komfort og afdæmpet elegance er bilens styrke. Dermed skiller Mercedes-Benz sig bedre ud fra Audi og BMW.

Foto: Jens Høy. Den nye formgivning klæder Mercedes-Benz, der med bilen toner rent flag i forhold til kerneværdierne. Bilen er udsøgt komfortabel og skiller sig dermed ud fra konkurrenterne.
Læs mere
Fold sammen
Mange erhvervsfolk kører Mercedes Benz E-klasse. I bilen finder de rummelighed og stærke motorer i samspil med komfort og mulighed for en mængde avanceret udstyr. Det koster at køre med  stjerne på fronten og sådan skal det være. Der skal være noget at stræbe efter!
Den nye E-klasse er i første omgang kommet til landet i form af en E 320 med tilnavnet, BlueEfficiency.
Bag navnet gemmer sig en stribe teknik, der bringer forbruget ned og dermed overholder bilen allerede nu kommende miljønormer.
 
Næsten som i et fly

Vi har kørt langt i den nye E-klasse med 3,5-liters V6¹er med direkte benzinindsprøjtning. Det er på motorveje, at den nye E-klasse skal stå sin prøve og det gør den med en overbevisende komfort. Du kan ganske enkelt holde til en hel dag bag rattet og stige frisk og veludhvilet ud. Nøglen til oplevelsen af bilen er et interiør, hvor der er kælet for betjeningen.
Mercedes-Benz bruger digital visning, der hvor det giver mening og god gammeldags analog visning, hvor det er bedst.
Testbilen var udstyret med sæder med massage. Det er svært vanedannende og bidrager til komforten. Sæderne har også den funktion, at de puster sig op, når vejen svinger for at holde dig fat i sædet. Det kunne vi godt undvære, og det kan heldigvis slås fra.
 
Holder farten  

Fartpiloten med radar-styring er den bedste vi endnu har prøvet. Den fortsætter med helt ned, når bilen holder stille og accelererer op igen efter et kort stop. Perfekt til langsom stop-and-go kørsel på motorvej.
Bilen er kun vokset en smule i sammenligning med den udgåede model, men føles alligevel som større end forgængeren. Det hænger nok sammen med det mere kantede look. Det er en stor bil at håndtere bag rattet og bag rattet føles den også stor.
Det er ingen drivers car. Dertil er styretøjet for umeddelsomt og let og det er også i orden, for der er konkurrenter nok, der helst vil slå på det sportslige. Fint nok, at Mercedes toner rent flag, for bilen er udsøgt komfortabel med adaptiv undervogn og luftaffjedring på både for- og bagaksel.
Retningsstabiliteten er også markant forbedret i forhold til den forrige model. Men E-klassen er stadig følsom for sidevind på motorvej, når hastigheden kryber op.
Bilen kan leveres med ekstremt meget og avanceret udstyr. Man sidder tilbage som chauffør og skal bruge den meste energi på at overvåge, mens elektronikken arbejder i sikkerhedens og komfortens tjeneste. Et fiks detalje er, at bilen aflæser de aktuelle farttavler. Det betyder, at lokale skiltninger ved eksempelvis vejarbejde vises i speedometret. Præcis som Volvo har Mercedes-Benz nu også fået et system, der overvåger om man er ved at være træt. Er det tilfældet vises en advarsel i form af en kaffekop.