Mens vi venter på iPad

I disse uger kommer de første iPad-killers på det danske marked, men hovedaktøren lader vente på sig.

CEO for Samsung Thomas Richter præsenterer Samsungs Galaxy Tab, som er den hidtil mest prominente udfordrer til Apples iPad. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Peter/Reuters
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er nu et halvt år siden, Steve Jobs satte sig i en lænestol på scenen i San Franciscos Moscone Center og demonstrede Apples seneste påfund, iPad. En flad, 700 gram let anordning med et overflødighedshorn af elektronisk indhold som TV, video, aviser, bøger, musik og spil.


Reaktionerne uden for Apple-kulten var positivt afventende. Det var et smukt stykke isenkram, men selv Apple ville have svært ved at bringe liv til en hensygnende produktkategori, lød vurderingen.



Tavleprincippet, hvor man dropper tastaturet og i stedet bruger den trykfølsomme skærm, er ikke noget nyt påfund; Microsoft har gennem årene i flere omgange forsøgt sig med med tavlecomputere, men uden det store held.


Overgår dvd-afspilleren

Seks måneder senere er vi en del klogere. Salget af iPad har overgået selv Apples egne forventninger, og de seneste estimater fortæller, at man vil have langet 11 millioner enheder over disken ved årets udgang. Dermed sælger iPad bedre end selveste dvd-afspilleren, da den fik sin debut.

Men danskerne må fortsat vente på iPad’ens officielle ankomst. Apple har indtil videre koncentreret sig om det største marked, det amerikanske, og man tager sig tid til den internationale udrulning. Vanen tro ønsker Apple ikke at oplyse om lanceringstidspunkter – eller andet for den sags skyld.

Til gengæld får de første iPad-konkurrenter dansk debut i disse uger, og endnu flere forventes at dukke op i den kommende måneds, hvor julehandlen nærmer sig. Indtil videre er der ét produkt, som rager op og synes at kunne tage kampen op mod iPad, trods en pebret pris på 7.000 kroner, Samsungs Galaxy Tab.

»Samsung er selvsikre, og det har de god grund til at være. Jeg har sjældent set så stor interesse for et nyt, relativt dyrt produkt,« siger Michael Beck, salgsdirektør for privatkundemarkedet hos Telia, der sammen med de øvrige danske teleoperatører vil tilbyde Samsung Galaxy.
Men spørgsmålet er, om Galaxy overhovedet er en iPad-udfordrer. Apple har fra starten signaleret, at iPad med sit A4-format ikke er til brug på farten, men derimod til mere stille stunder derhjemme, jævnfør Steve Jobs placering i lænestolen.



Samsung har valgt en anden formfaktor. Med en skærm, der er 30 procent mindre og med indbygget telefoni er Galaxy et anderledes, mere mobilt produkt, siger Samsungs nordiske kommunikationschef Erik Johannesson. »For os er det en tavlecomputer, men samtidig er det helt afgørende for os, at den er mobil. Det er en smartphone med større skærm og flere funktioner.«

Apps er afgørende

Tavlecomputere handler imidlertid om andet end skærmstørrelser og andre hardwarespecifikationer. Indholdet i form af styresystem og apps-butikker, hvor brugerne henter applikationer, er mindst lige så afgørende.

»Hvis du nu om dage laver et elektronikprodukt, uden at der følger en hel masse apps med, får du det ikke solgt,« siger Michael Beck.
Indtil videre domineres markedet af to styresystemer med dertilhørende apps-butikker. Apples iOS og så Googles Android, der synes at finde vej til de fleste af iPads udfordrere, inklusive Samsungs Galaxy Tab.

»Kampen kommer til at stå mellem iOS og Android. Apple står selvfølgelig stærkt med iPad, men Android-platformen vokser eksplosivt i øjeblikket,« lyder det fra Michael Beck.



Men er tavle-computeren en ny, varig produktkategori, placeret mellem smartphones og laptops, eller er det mere hype end realiteter? Hos producenterne er der forventeligt ikke den store tvivl.

»Vi ser i øjeblikket fødslen af en ny produktkategori. Her har vi for første gang et produkt, der kombinerer alting, formfaktor, mobilitet og indhold,« siger Samsungs Erik Johannesson.

Operatøren er tilsvarende optimistisk.

»Vi tror ikke, det er en døgnflue. Tablet-kategorien kommer til at stå meget stærkt og kan blive mere interessant end netbooks,« siger Michael Beck fra Telia. Netbooks, ultralette bærbare computere til lave priser, var det helt store hit sidste år på computermarkedet, og nu gælder det altså tavlecomputeren.

Men hos analytikerne er forventningerne mere afdæmpede.

»Media tablets (tavlecomputere, red.) har overtaget noget af begejstringen fra netbooks og kommer til at sælge fornuftigt. Men det er ikke et mainstreamprodukt. Det kan ikke erstatte PCen, og der vil være mange, som vil have svært ved at se det præcise formål med en media tablet, når man i forvejen har en smartphone og en almindelig bærbar,« siger analysechef Anders Elbak fra analysefirmaet IDC.