Mens storcentre lukker på stribe, ekspanderer Magasin: »De er gode købmænd«

Magasin er drevet af gode købmænd, lyder det fra eksperter om den danske stormagasinkædes succes i et detailmarked, hvor de fleste er yderst pressede.

Magasin har syv forretninger: På Kongens Nytorv og i Field’s i København samt i Lyngby, Rødovre, Odense, Aarhus og Aalborg. Derudover driver Magasin nethandel i Danmark og i Sverige. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Det er ikke just en guldgrube at drive stormagasin i disse år, og tidligere succesfulde shoppingmekkaer lukker på stribe overalt i de vestlige storbyer.

Den eneste undtagelse fra stormagasinernes deroute er Magasin, der de seneste ti år har blomstret og er vokset fra en omsætning på 1,8 milliarder kroner til 2,9 milliarder kroner i 2018/2019, og som alle år har haft overskud på bundlinjen.

Når Magasin har klaret sig, mens andre – heriblandt også danske Illum – kører med store underskud, skyldes det ifølge Dorte Wimmer, der er ekspert i detailhandel hos analysehuset Retail Institue Scandinavia, noget så simpelt, som at »de er gode købmænd«.

»De er gode til at handle ind til de rigtige priser og sælge til de rigtige priser, og så har de et stærkt sortiment. De kalder sig house of most loved brands, og det synes jeg faktisk, at de lever op til,« siger hun og peger på, at selv om Magasin med syv danske stormagasiner og en webbutik er landsdækkende, er kæden god til at tilpasse sit udvalg til de lokale tendenser.

»De har forskellige sortimenter i for eksempel deres butikker i Lyngby og på Kongens Nytorv, og det er bare sindssygt vigtigt, når man vil være relevant for sine kunder,« siger hun.

At Magasin nu vil indtage hele Europa med deres webbutik, mener Dorte Wimmer lyder »ambitiøst«.

»Det er fornuftigt, at de åbner webbutik, for etableringsomkostningerne online er relativt små, og de kan hurtigt trække sig ud igen, hvis det ikke virker. Det er lidt noget andet, når du først begynder at åbne fysiske butikker,« siger hun og tilføjer:

»Men de skal nok tage nogle små skridt, og så teste nogle ting af.«

Svært i lande, hvor Magasin er ukendt

Mens Magasin-brandet er velkendt i Skandinavien, kan det dog ifølge detailhandelsekspert Bruno Christensen blive en udfordring at sælge det i lande, hvor navnet Magasin ikke vækker genklang.

»Magasin er et brand, der også er kendt særligt i Sydsverige, og spørgsmålet er, om de er i stand til at slå igennem på det tyske marked, når de der er ukendte. Det kan godt blive dyrt,« siger han.

Det kan dog lade sig gøre, og han peger på blandt andet Illums Bolighus, som har succes i Sverige og Norge.

Magasin, der kom med regnskab i sidste uge, leverede i 2018/2019 en omsætning på 2,9 milliarder kroner. Det er 44 millioner kroner mere end året før, men væksten skyldes, at kæden har åbnet et stormagasin i Aalborg, og salget i kædens eksisterende stormagasiner er dermed gået tilbage.

Ifølge Bruno Christensen er der derfor også behov for, at Magasin fortsætter udviklingen af de fysiske butikker.

»Der er ingen tvivl om, at forudsætningen for, at de kan fastholde en positiv udvikling, er, at de fortsat bliver ved med at udvikle deres butikker, for det er nøgleområdet for virksomheden. Det er der, de laver deres omsætning og størstedelen af deres indtjening, så de må ikke flytte al deres fokus til nettet,« siger han.

Når mange fysiske storcentre har det svært i disse år, skyldes det ifølge detailhandelseksperten, at der er sket nogle store ændringer i markedet.

»Som forbrugere er vi gået fra at købe til at spare op, som vi lærte af finanskrisen, og når forbrugerne ikke øger deres forbrug, kommer der en hård konkurrence i markedet på priserne og særligt fra nethandlen, og det er ikke alle, der kan følge med den konkurrence,« siger han.