Mens København tænker: Svenske el-løbehjul får lov at rulle i Aarhus

I løbet af april ruller 150 el-løbehjul ud på de aarhusianske cykelstier helt lovligt. For mens Københavns Kommune fortsat prøver at finde ud af, hvad de skal gøre med de nye deletransportformer, har Aarhus Kommune givet den svenske udlejer Voi koncession i to år.

Mens København har svært ved at finde ud af, hvad kommunen skal stille op med de nye el-løbehjul, har Aarhus Kommune indgået en toårig aftale om udlejning af deleløbehjul med svenske Voi. Foto: Voi Fold sammen
Læs mere

I løbet af den kommende måned får indbyggerne i Danmarks næststørste by, Aarhus, mulighed for at leje elektriske løbehjul. Aarhus Kommune har onsdag indgået en aftale med den svenske opstartsvirkosmhed Voi, der som et toårigt forsøg får lov at udleje 150 elektriske løbehjul i Aarhus.

Det oplyser både Aarhus Kommune og Voi i pressemeddelelser.

Aftalen betyder, at Voi opstiller løbehjulene ved en række endnu ikke aftalte trafikale knudepunkter. Der er tale om en såkaldt koncessionsaftale, hvor Voi har lov til at bruge udpegede offentlige vejarealer i en forsøgsperiode på to år. Aftalen koster derfor ikke Aarhus Kommune penge.

»Forsøgsordningen giver mulighed for, at aarhusianere kan afprøve et helt nyt transportmiddel, som let kan kombineres med bilen eller offentlig transport, så man selv kan sammensætte en fleksibel rejse,« siger Bünyamin Simsek (V), der er rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, i en pressemeddelelse.

Eric André, landechef, Voi

»Vi har haft en rigtig god dialog med Aarhus Kommune, og vi glæder os helt vildt til at komme i gang og til at introducere aarhusianerne for vores løbehjul.«


Friskt opladede løbehjul kl. 7

Løbehjulene vil blive opstillet på de udvalgte steder hver morgen kl. 7 og indsamlet igen til opladning kl. 21. Voi vil sende et såkaldt street team af medarbejdere ud i byen for at besvare spørgsmål og guide brugerne i sikker kørsel på el-løbehjulene. Løbehjulene er indstillet, så de kan køre 20 km i timen. De skal køre på cykelstierne og følge de samme færdselsregler som cykler og cyklister. Aldersgrænsen for at benytte dem er 15 år.

»Vi har haft en rigtig god dialog med Aarhus Kommune, og vi glæder os helt vildt til at komme i gang og til at introducere aarhusianerne for vores løbehjul. Baseret på vores erfaringer fra København, Stockholm, Oslo og ti andre europæiske storbyer tror vi på, at vores løbehjul vil gøre det lettere og mere bæredygtigt at komme rundt i Aarhus,« udtaler Vois landechef, Eric André.

Landechef for svenske Voi i Danmark, Eric André. Fold sammen
Læs mere

Aftalen i Aarhus kommer samtidig med, at Københavns Kommune kæmper for at finde sine ben at stå på, når det handler om at opstille retningslinjer for udlejning af deleløbehjul og cykler i hovedstaden.

København overvejer Aarhus-model

Cykeludlejeren Donkey Republic har siden 2016 udlejet delecykler i København, men uden at der er kommet helt styr på retningslinjerne for det. Siden januar i år, hvor Transportministeriet som et forsøg gjorde det lovligt at køre på elektriske løbehjul i Danmark, har svenske Voi haft flere hundrede løbehjul på gaden i København, også her uden at kommunen har udstukket klare retningslinjer for, hvordan det skal foregå. Siden begyndelsen af februar har tyske Tier også været på gaden med sine grønne løbehjul.

I sidste uge vedtog Teknik- og Miljøudvalget efter længere tids debat i medierne, at embedsmændene i Teknik- og Miljøforvaltningen skal gå i dialog med Transportministeriet om at lave en løsning som i Aarhus. Hvad det helt præcist går ud på, er endnu uklart, men både Donkey, Voi og Tier bakker op om at prøve at overføre en Aarhus-model til København.

Tyske Tier skriver i en mail til Berlingske, at selskabet forbliver i København trods diskussion, og opfordrer kommunen til at indbyde til rundbordssamtaler mellem de forskellige udbydere, kommunen og andre interessenter.

Teknik- og Miljøforvaltningen arbejder på sagen, oplyser enhedschef Mikkel Mindegaard i et mailsvar til Berlingske.

Workshop på vej

»Vi har en god dialog med ministeriet om sagen. Blandt andet bliver der afholdt en workshop, hvor vi sammen med både aktører og andre kommuner er inviteret til at deltage for at finde mulige løsningsmodeller, hvilket vi hilser velkomment,« skriver Mikkel Mindegaard.

I fredags modtog Teknik- og Miljøforvaltningen høringssvar fra de tre udlejere på et varsel om påbud om at fjerne ulovligt placerede løbehjul, som forvaltningen udsendte for tre uger siden. Hvad der kommer til at ske i den forbindelse er heller ikke afgjort.

»Forvaltningen er forsat ved at afklare, hvad vores næste skridt i sagen skal være. Vi har modtaget tre omfattende høringssvar fra aktørerne, som vi er ved behandle,« skriver Mikkel Mindegaard-