Mejerier vinder smørstrid

Mejerierne vinder over Margarineforeningen i en strid om varebetegnelsen Lurpak Smørbar. Fødevarestyrelsen mener ikke, at mejerierne vildleder forbrugerne.

Lurpak-navnet må gerne bruges om blandingsproduktet Lurpak Smørbar. Det besluttede Fødevarestyrelsen fredag og gav dermed Mejeriforeningen og Arla Foods ret i en strid med Margarineforeningen.

Styrelsen har afvist Margarineforeningens klage, der gik ud på, at mejerierne vildledte forbrugerne ved at præsentere produktet som smør, selvom det er et blandingsprodukt med 80 procent mælkefedt og 20 procent vegetabilsk olie.

Mejeriforeningens direktør Michael Stevns er tilfreds med, at der er truffet en endelig afgørelse i sagen.

- Vi er glade for at blive bekræftet i, at der er stramme og veldefinerede regler omkring vore produkter, som myndighederne står vagt om, siger han.

I afgørelsen hedder det, at styrelsen finder, at der er taget højde for den potentielle vildledning af forbrugerne ved, at der på låget er angivet, at der er tale om et blandingsprodukt, samt at det på bagsiden forklares, hvad et blandingsprodukt er.

/ritzau/