Mein Kampf-citater får Coca-Cola til at fjerne kampagne - avis

Coca-colas Twitter kampagne #MakeItHappy, som blev lanceret under Super Bowl og anvendte en automatisk algoritme til at vende negative tweets til billeder af glade ting, blev kapret af Gawker.

Foto: MIKE BLAKE.
Læs mere
Fold sammen

Coca-Cola er blevet tvunget til at fjerne reklamekampagnen, efter at store bidder af indledningen til Hitlers Meins Kampf blev tweetet ved hjælp af en såkaldt bot, som er et computerprogram, der automatisk udfører en funktion.

Det skriver The Guardian.

letter

- Målet med Coca-Colas kampagne var at tackle den omsiggribende negativitet, som forurener de sociale medier og kommentartråde på tværs af internettet. (...) Opbygningen af en bot, som forsøger at sprede had gennem #MakeItHappy-budskabet er et perfekt eksempel på den omfattende online negativitet, som Coca-Cola netop ønskede at adressere i kampagnen, siger Coca-Cola i en pressemeddelelse.

Resultatet af den ondsindede bot var, at Coca-Colas Twitter nogle timer tirsdag morgen udsendte store bidder af Hitlers tekst, men dog i form af eksempelvis en smilende banan eller en kat, som spiller på et trommesæt. Coca-Cola er langt fra den eneste virksomhed, som har bemærket den online negativitet. Twitters administrerende direktør, Dick Costolo, skrev i et internt notat, at han var flov over, at selskabet var så dårlig til at behandle og reagere på denne problematik. I november 2014 blev New England Patriots tvunget til at undskylde, efter en bot havde gjort, at det amerikanske fodboldhold havde udsendt racistiske tweets.