Medstifter af Aarstiderne: »Folk rystede på hovedet af os«

To ildsjæles idé om at skabe en tættere forbindelse mellem bonde og forbruger resulterede i en virksomhed, der i dag omsætter for et trecifret millionbeløb.

Søren Ejlersen, medstifter af Aarstiderne og Ane Cortzen.
Læs mere
Fold sammen

Aarstiderne er efterhånden et navn, man ikke kommer udenom.

Virksomheden, der er bedst kendt for at levere grøntsags- og måltidskasser direkte til døren, kan i dag prale af at have eksisteret i 20 år. Hvad der engang var en absurd idé i omverdenens øjne har vist sig at være en god forretning. Aarstiderne har i alle årene været i stand til at overleve kriser og udfordringer, som ellers har slået pusten ud af endnu større spillere på markedet.

Den tredje sæson af podcastet »Succes­Kriteriet« skydes i gang med fortællingen om Aarstidernes rejse fra simpel idé til millionomsættende virksomhed.

Historien begynder i 1997. Søren Ejlersen, der er uddannet kok, havde på det tidspunkt haft 50 forskellige job og brugt det meste af sin karriere på at åbne restauranter.

»Nu havde jeg lovet mig selv ikke at åbne flere restauranter, for det kedede mig. Det næste skulle have noget andet indhold og være permanent,« forklarer han.

Thomas Harttung havde året inden – i 1996 – stablet en grøntsagshave på benene, hvor medlemmer kunne hente kasser med friske økologiske grøntsager. En fælles ven opfordrede Søren Ejlersen til at besøge Thomas Harttung og haven, og her faldt han pladask for ideen om at dyrke grøntsager. Søren Ejlersen startede derfor sin egen have inspireret af Thomas Hartungs, hvor han selv valgte at køre grøntsagerne ud til kunderne.

»Både Thomas og jeg knoklede løs med hver vores idé og snakkede sammen hver uge. Det var meget hårdt arbejde, omsætningen var svær at få op, og der var mange lærepenge,« fortæller Søren Ejlersen.

Projektet krævede alle døgnets vågne timer, og selv da var det svært at få omsætningen i gang. Det var heller ikke alle, der var lige begejstrede for det nye liv som iværksætter.

»Min daværende kæreste var godt nok træt af mig på det tidspunkt,« lyder det fra Søren Ejlersen.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes her. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

Alligevel besluttede de to drømmere at satse alt, droppe de faste job og slå deres haver og projekter sammen for at skabe Aarstiderne med Søren som direktør. Og visionerne for fremtiden var store. I deres femårsplaner forudså de en tocifret millionomsætning.

»Folk rystede på hovedet af os. Det var temmelig absurd i manges øjne, at en kok og en landmand gik sammen og lavede en virksomhed, der skulle dyrke økologien og distribuere den hjem til private husholdninger,« forklarer Søren Ejlersen.

Modgangen viste sig ikke kun i form af hovedrysten. Aarstiderne måtte som nystartet virksomhed også kæmpe sig igennem dotcom-krisen, der kostede mange virksomheders liv i slutningen af 1990erne.

»De fleste byggede websites, der kostede 10-15 mio. kroner. Vi fandt en svensk kok, som hjalp os med at stable et på benene for sølle 30.000 kroner,« forklarer han.

Søren Ejlersen mener, at Aarstidernes overlevelse skal findes i deres nøjsomhed og motto om »need to have« i stedet for »nice to have«. At virksomheden holdt snuden oven vande i den internationale krise endte med at give dem medvind i sådan en grad, at de næsten ikke kunne følge med. I dag har Aarstiderne over 45.000 kunder, flere end 180 medarbejdere og en omsætning på 566 mio. kroner.

»Når der er en opgave, så går man ind i den, og så går man hjem, når den er færdig, og tingene virker. Sådan kan jeg stadig godt lide at tænke,« lyder det fra Søren Ejlersen.

Senere i podcastet fortæller den succesfulde iværksætter og business angel Moonis Kamil, der blandt andet står bag Onfone, at han investerer i folk med selvindsigt, der er interesserede i at gøre en forskel.

Til slut i podcasten giver Nordeas eksperter gode råd til iværksætteriet. I dette afsnit er det forbrugerøkonom Ann Lehmann Ericsen, som giver sine bud på, hvordan man får etableret sig som iværksætter.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes her. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

Læs mere