Mediesky Søderberg får mest omtale i medierne

Megastor nedjustering og flere portrætbøger sikrer Jess Søderberg førstepladsen som den mest omtalte topchef blandt de største virksomheder på Københavns Fondsbørs, selv om han aldrig stiller op til store interivew eller indkalder til pressemøde.

Jess Søderberg, CEO og skibsreder i A.P. Møller Mærsk Gruppen. Foto: Jeanne Kornum Fold sammen
Læs mere
Mærsk-topchefen Jess Søderberg giver yderst sjældent et interview til medierne, og det store rederi med over 100.000 medarbejdere indkalder aldrig til pressemøde. Alligevel er han den mest omtalte topchef i førende danske dagblade.

Det viser en gennemgang af samtlige artikler bragt i Dagladet Børsen, Morgenavisen Jyllands-Posten, Politiken og Berlingske Tidende i 2006, som InfoMedia har foretaget for Berlingske Tidende. Infomedia er Danmarks suverænt største online database for artikler.

Andre får baghjul

Hele 293 gange popper Jess Søderberg op i gennemgangen, og giver dermed alle andre topchefer i de største børsnoterede virksomheder baghjul. 2006 har da også været et særdeles begivenhedsrigt år for A. P. Møller - Mærsk, som Jess Søderberg står i spidsen for.

Omtalen af Jess Søderberg nærmest eksploderede midt på sommeren, da det store rederi sendte en chokmelding til Fondsbørsen, hvor forventningerne til årets resultat blev sænket betragteligt. Senere pååret, optrådte Jess Søderberg-navnet også massivt i medierne, da hele tre portrætbøger om topchefen og hans bestyrelsesformand fik erhvervspressen til at skrue op for omtalen af netop ham.

Hurtig reaktion

Danske Banks øverste chef, Peter Straarup, indtager en sikker andenplads på listen over de mest omtalte topchefer.

Og ganske kendetegnende for Danske Bank og topchefens holdning til medierne, svarede Peter Straarup tilbage på Berlingske Tidendes henvendelse i løbet af mindre end 25 minutter. Men Peter Straarup peger på konkrete begivenheder som mulig årsag til hans placering på listen.

»Vi kan vel konstatere, at vi ligger højt. Det gør vi vel også, fordi der har været mange ting omkring banken i 2006, hvor vi har købt en bank i Finland, foretaget en integration af to irske banker, og jeg har været formand for Finansrådet. Så det er vel naturligt, at Danske Bank og dermed jeg i 2006 har været en del i medierne,« siger Peter Straarup, der ikke vil høre tale om, at det er et mål i sig selv.

»Vi har den politik, at vi gerne vil være åbne over for medierne, men om det spiller en rolle i den her opgørelse, kan jeg ikke svare på,« siger Peter Straarup.

Topdirektør i Jyske Bank, Anders Dam, siger, at de slet ikke har nogen strategi eller mål om at komme i medierne.

»Vi har det grundsyn, at medierne er ustyrlige. Sådan er det, og sådan skal det være. Så vi må forsøge at fægte os igennemn, hvis journalisterne ringer med kritiske spørgsmål. Men vores strategi er i al sin enkelhed, at vi svarer på alle forespørgsler fra medier. Men vi har ikke selv formuleret noget mål om, at det er godt at få meget eller lidt omtale,« siger Anders Dam.

Godt for virksomheden

De finansielle virksomheder ligger generelt højt på listen, og det er også tilfældet for Stine Bosse, der er står i spidsen for forsikringskoncernen TrygVesta.

»Det er ikke noget, man efterstræber som sådan, men i et eller andet omfang har det et spinoff på den virksomhed, som de repræsenter,« siger Stine Bosse.

Hun mener, topcheferne i den finansielle sektor generelt ligger højt på listen, fordi de finansielle virksomheder i høj grad sælger deres varer på baggrund af tillid, og som verden er skruet sammen, er tilliden i høj grad eksponeret via topchefen.

»Derfor kan synlighed ofte gøre en forskel, men det er ikke synlighed i sig selv, der gør en forskel,« siger Stine Bosse, der også peger på, at det handler om, hvor åben virksomhederne har valgt at være.

Mens TrygVesta indtager en fornem femteplads, ser det noget mere sløjt ud for konkurrenten Topdanmark, der må nøjes med en plads som nummer 14.

Informationschef Anders Lehmann fra Topdanmark peger på, at administrerende direktør Poul Almlund først tiltrådte som direktør den 26. april 2006, hvilket formentlig er en del af forklaringen på, at han har været mindre i medierne, end mange andre C20-direktører.

»Vi har også en decentral struktur med den klare holdning, at det er vores 200 ledere og 2.000 ansatte har ansvar for hvert deres område, som skal udtale sig til medierne, både når det går godt og dårligt,« siger Anders Lehmann.

Han tilføjer, at der også er tilfælde, hvor Poul Almlund bevidst takker nej til at optræde i aviser eller elektroniske medier.

»Nogle forveksler pressefrihed med afpresningsfrihed. Så der er ting, vi siger nej til. Eksempelvis værner Poul Almlund på samme måde som Michael Pram Rasmussen gjorde det meget om sit privatliv. Så artikler om, hvilken bil han kører i, hvilken vin kan drikker, og hvad der ligger på natbordet, har han ikke noget ønske om at optræde i,« siger Anders Lehmann.

Men han skjuler sig ikke, og stiller gerne op til ting, der har med virksomheden at gøre. Men sidste år fik vi også to nye medlemmer af direktionen, nemlig Kim Bruhn-Peteren, og Christian Sagild, som der har været en del interesse for.