Medier og kändisser skal løbe Facebook Live i gang

Facebook betaler over 300 millioner kroner for at få medier og berømtheder til at sende direkte gennem det sociale medie, der dermed kan holde længere på folk. Men de direkte sendinger bliver også misbrugt.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) er ikke blandt dem, der har skrevet kontrakt med Facebook, men han brugte selv Facebook Live til en opdatering, inden han i sidste uge holdt åbningstalen til Folkemødet i Allinge på Bornholm. Arkivfoto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Næsten 140 medieselskaber og berømtheder som TV-kokken Gordon Ramsey har indgået aftale med Facebook om at producere video til det sociale netværks gryende direkte streamingtjeneste, som skal holde Facebook-brugerne fast og sikre Facebook en større bid af det enorme annoncemarked.

Ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal er der tale om kontrakter for sammenlagt over 50 millioner dollars. Det er blandt andre TV-stationen CNN, dagbladet New York Times, netmedier som Mashable og Huffington Post, Metropolitan Museum of Art, fodboldklubben FC Barcelona og diskjockey Armin van Buuren, der har skrevet under på, at de løbende vil levere videoklip i højkvalitet på Facebook Live.

I kamp mod YouTube

Hver gang udgiverne viser noget direkte gennem Facebooks filmstreaming, sender Facebook automatisk en besked til de fans, der følger mediet eller kändissen. Når en direkte sending er slut, gemmes filmen, så man kan se den efterfølgende. To tredjedele af al sening sker ifølge Facebook efter den direkte visning.

Facebook har 1,65 millioner månedlige brugere og har den seneste tid satset voldsomt på at udvide med filmklip. Det skal holde folk i længere tid på Facebook og dermed give Facebook flere muligheder for at vise annoncer og således tjene flere penge.

Allerede nu bliver der vist 100 millioner timers filmklip hver eneste dag, når Facebook-brugerne ruller forbi, uden at filmklippene dog nødvendigvis bliver set. Facebook sidder ifølge analysefirmaet eMarketer i dag på næsten 20 procent af al mobilannoncering i USA, og det er Facebook-stifter og -topchef Mark Zuckerbergs store drøm at kæmpe sig ind på det Google-ejede YouTubes område - et marked, der alene i USA anslåes at være 9,8 milliarder dollars værd om året.

Også konkurrenterne ruster op

Også Twitter, som gør sig i korte SMS-lignende beskeder, og Snapchat, som bruges til at sende beskeder og billeder, der forsvinder efter kort tid, er efterhånden blevet store på filmklipområdet. Her er Facebook stadig kun en opkomling, men de mange brugere kan ifølge analytikere hurtigt ændre på situationen.

Facebook betaler derfor nu medierne for at løbe markedet i gang. Bedst betalt bliver nyhedstjenesten BuzzFeed, der får 3,05 millioner dollars for at sende direkte mellem marts 2016 og marts 2017. New York Times ligger lige i hælene med udsigten til 3,03 millioner dollars over 12 måneder, mens CNN står til at få udbetalt 2,5 millioner dollars. Mange medier satser i forvejen heftigt på at få fat i så mange som muligt blandt Facebooks brugere.

Facebook omsatte i 1. kvartal i år for 5,38 milliarder dollars - en stigning på 56,8 procent på et år. Overskuddet for årets første tre måneder landede på 1,51 milliarder dollars, så de nye kontrakter er småpenge i det store regnskab.

Twitter har netop sat grænsen for længden af filmklip op fra hidtil 30 sekunder til nu 140 sekunder - svarende til de 140 tegn, som en Twitter-besked kan være på (hvilket svarer til en SMS, så man let kan lægge nye korte tekster på Twitter, hvor alle kan se dem). Snapchat har en begrænsning på ti sekunder, mens den Facebook-ejede billedtjeneste Instagram kører med 60 sekunder. Facebook Live har en grænse på 45 minutter.

Terrorist sendte direkte over Facebook

Facebook Live kom i kritisk lys for nylig, da en fransk politimand og hans kone blev dræbt af en formodet, 25-årig terrorist i Paris. Gerningsmanden gik nemlig på Facebook Live og sendte direkte i 12 minutter, hvor han opfordrede seerne til at følge hans eksempel og slå til mod fængselsansatte, politibetjente, journalister og politikere. Enhver kan nemlig sende direkte med Facebook Live-funktionen, sådan som man også kan hos Twitter og YouTube, og selv om der er et beredskab klar til at gribe ind mod anstødeligt materiale, går der ifølge nyhedsbureauet Reuters ofte 24 timer, før det sker.

I april i år blev en 18-årig pige anholdt, efter at hun sendte voldtægten af en veninde direkte gennem Twitters Periscope-funktion, og i maj filmede en ung kvinde sig selv med Periscope, mens hun begik selvmord ved at kaste sig ud foran et tog.

Facebook oplyser over for nyhedsbureauet, at der hver uge kommer millioner af indrapporteringer om overtrædelse af reglerne. Facebook kan afbryde og fjerne udsendelser, som går over stregen, hvis de opdages i tide.