Medier i oprør over velgørenhed

Det kontroversielle og velgørende koncept Aidonline får nu de danske onlinemedier til at køre juristerne i stilling og rette skarp kritisk mod landets største nødhjælpsorganisationer. Ekspert bakker medierne op.

Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er ubrudt regulær bannerkrig mellem de danske medier og landets største velgørende organisationer som Red Barnet, Røde Kors og Dansk Flygtningehjælp.

Medierne mener, at hjælpeorganisationerne lader dem betale for velgørenheden ved at snylte på deres indhold, mens flere førende hjælpeorganisationerne på den anden side opfordrer medierne til at udvikle et nyt forretningskoncept, hvis det gamle ikke holder.

Striden handler om det nye velgørenheds-koncept Aidonline, der gik i luften onsdag. Aidonline er et lille computerprogram, der erstatter de annoncer som brugeren af programmet ser på mediernes hjemmesider, med annoncer for virksomheder, der i stedet for at betale til medierne, betaler til Aidonline.

Det betyder, at brugerne kan optjene penge til selvvalgte hjælpeorganisationer ved at surfe rundt på netmedierne som de plejer, mens medierne går glip af indtægterne fra de annoncer, der er blevet erstattet med annoncer for Aidonlines samarbejdspartnere. Aidonline giver 80 pct. videre til hjælpeorganisationerne, der til gengæld stiller sin store datebase af kontakter til rådighed for Aidonline.

”I første omgang henstiller vi til, at de skal lade være. Vi kigger i øjeblikket på, om vi kan gøre noget juridisk. Jeg tror ikke, at organisationerne har tænkt sig om og forstår, at de tager brødet ud af munden på medierne,” siger Peter Djurup, projektchef hos Foreningen af Danske Internetmedier. Han peger på, at bannerannoncerne er den eneste måde, at netmedierne tjener penge. Sidste år tjente danske medier 919 mio. kr. på bannerannoncer.

Tvunget til at være kreative

Han møder dog ikke meget sympati hos Dansk Flygtningehjælp.

”Det er blevet sværere og sværere at samle penge ind i Danmark, og derfor er vi nødt til at være kreative. Hvis det her slår an i markedet, er det, fordi kunderne kan lide det. Hvorfor skulle vi så holde os tilbage?” siger kommunikationschef Mik Steenberger. Han erkender, at man bruger mediernes indhold til at tjene penge, der ellers var gået til medierne, men kalder det ”peanuts i den store sammenhæng”. Heller ikke Red Barnet ser nogen moralske problemer i Aidonline.

”Det er ikke vores opgave at holde onlinemedierne i live. Så må de revitalisere deres koncept. Så vidt vi er orienteret er det fuldt lovligt og folk kan i forvejen lægge kunst eller hvide brikker ind over bannerannoncerne,” siger kommunikationschef, Mogens Damgaard.

CBS-lektor: Snylteri

Hos Forbrugerombudsmanden, der håndhæver den danske markedsføringslov, ønsker man på nuværende tidspunkt ikke at tage stilling til den konkrete sag. Men lektor ved CBS med speciale i IT og markedsføringsret Jan Trzaskowski bakker medierne op.

”Der er ikke nogen klar dom på det her, men det virker som om, at der er tale om snylteri på andres værdier. Som udgangspunkt må der skulle ligge et samtykke fra de medier, hvis indhold, der bliver udnyttet,” siger han og vurderer, at Aidonline trods de gode hensigter er omfattet af markedsføringsloven.

Ødelægger samarbejdet

Oven på kritikken af Aidonline meddeler Folkekirkens Nødhjælp til gengæld, at man nu vil undersøge sagen igen, men man hos SOS-Børnebyerne trak sig allerede inden projektet gik i luften.

”Vi ønsker, at dem der støtter, selv skal vælge det. Og man kan sige, at med AidOnline kommer støtten indirekte fra nogle - nemlig netmedierne - som ikke ønsker det,” skriver direktør Hanne Elisabeth Rasmussen i en mail til Berlingske Business.

I Berlingske Media mener Koncernchef Lisbeth Knudsen at hjælpeorganisationerne er ved at ødelægge et ellers godt samarbejde med medierne.

”Det ikke konstruktivt for det samarbejde vi normalt har, hvor vi giver rabat til hjælpeorganisationerne og fortæller om deres indsamlinger. Bannerannoncerne er det altovervejende indtægt vi har på nettet,” siger hun og oplyser, at man nu vil vurdere sagen juridisk.