Medier i hård infight om gyldne fodboldrettigheder

SBS Discoverys køb fredag af Canal8 Sport og Canal9 sikrer selskabet vigtige fodboldrettigheder i en tid, hvor tv-stationerne kæmper hårdt om sportsseerne, der er en særlig attraktiv gruppe.

SBS Discovery køber sig til flere fodboldkampe ved nu at eje Canal8 Sport og Canal9. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Med købet af Canal8 Sport og Canal9 pr. 1. januar 2015 satser tv-selskabet SBS Discovery for alvor på at blive en endnu større spiller i kampen om de danske sportsseere.

»SBS kommer helt klart til at stå stærkere efter købene. Der er hård kamp om sportsrettighederne, og lige pludselig har SBS meldt sig ind i kampen. De er gået fra at være en, der har meget få sportsrettigheder til nu at have rigtig mange, og der er noget prestige i at have de store rettigheder. Det er fedt at sælge, det er godt for annoncørerne, og det øger troværdigheden på kanalen,« siger Jesper Theilgaard fra bureauet PHD, der rådgiver inden for marketing.

Udsigten til gode sportsrettigheder har haft stor betydning for SBS Discoverys overvejelser i forbindelse med købet.

»Det er kanaler med gode rettigheder til blandt andet superligafodbold, der støtter godt op om vores eksisterende forretning. Det er rigtig, rigtig vigtige rettigheder for os, for der er en stor interesse blandt seerne for topfodbold både med landsholdet, de hjemlige og de internationale hold,« siger Jesper Jürgensen, der er informationschef hos SBS Discovery.

Sport - og fodbold i særdeleshed - er vigtige områder for tv-selskabet. Foruden købet af de to kanaler har SBS Discovery allerede sørget for at få to ugentlige superligakampe fra næste sæson og har desuden overtaget tv-stationen Eurosport.

Fodbold er et interessant produkt for tv-selskaberne, vurderer Jesper Thailgaard fra Omnicom Media Group:

»Fodbold er interessant, fordi der er mange, der ser det. På mange kampe er der mere end 1.000 seere, og det er et tal, som er attraktivt,« siger han og tilføjer, at der ikke rigtigt er andre sportsgrene på det danske marked, der kan følge med:

»I Danmark er der håndbold og fodbold, som virkelig betyder noget for tv-selskaberne. Håndbold har specielt TV2 og DR dyrket godt. Men det, der er med fodbold, er, at man kan bygge et brand op med superligakampene og udnytte sine interne ressourcer med gode værter og kommentatorer. Fodbold kan noget andet end eksempelvis håndbold eller Tour de France, fordi det er et langvarigt brand, der kører hele året,« siger han.

Hos Viasat frygter man ikke SBS Discoverys køb:

»Det kommer jo ikke som nogen overraskelse, at de vælger at udnytte sin option om at købe Canal8 og Canal9. Det er kun naturligt, at de ønsker at konsolidere sig. I forhold til vores forretning, så ændrer det ikke på vores strategi og tilgang til markedet. Vi har endnu højere ambitioner og vil også fremover investere yderligere på sportsområdet, hvor vi i forvejen er førende. Det gælder også Superligaen, hvor vi med den nyligt indgåede aftale fortsat har rettighederne til at vise de vigtigste kampe frem til 2021,« siger Peter Mægbæk, der er administrerende direktør for Viasat.

Canal 8 og Canal 9 sender i år kampe fra Superligaen, den spanske La Liga og den italienske Serie A.