Medier gider ikke Apples urimeligheder

Der lurer et oprør blandt verdens medieudgivere, der i går mødtes for at diskutere Apple's planer om at tage 30 procent for at udgive f.eks. netaviser på platforme som iPad og IPhone.

The Daily er et nyt nyhedsmedie, der udelukkende vil udkomme på Apple's iPad. Men nu vender flere store medievirksomheder sig mod Apple's forretningsmetoder. Fold sammen
Læs mere
Foto: STAN HONDA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er en voksende skepsis blandt nogle af verdens største medieproducenter over Apple's planer om, at medievirksomheder skal betale 30 procent af salgsprisen af deres medieindhold på f.eks. iPhone og iPad til Apple.

Europæiske medieejere afvarer Apple om, at de er klar til at tage ”drastiske midler i brug for at undgår at betale den pris".

Det skriver Financial Times.

INMA, der er en sammenslutning af internationale nyhedsmedier, udsendte en udtalelse i går efter et møde mellem 60 udgivere i Heathrow lufthavn i London, hvor de gør det klart, at de ”simpelthen ikke har råd til at udvikle nye produkter til nye platforme, der tager 30 procent af indtjeningen".



Desuden er de bekymrede over høj grad af censur og manglende gennemsigtighed på Apples platforme samt Apples planer om kun at videregive de oplysninger til medievirksomhederne, som brugerne selv sender ind.

- Direkte kommunikation med forbrugerne er alfa omega for os, skriver INMA.

Apples iPad har foreløbig 70 pct. af det nye marked for tavle-PC’er i verden.

Men måske er løsningen på vej. I går annoncerede Google, at de er på vej med deres egen platform på tavle-PC’er med Android som styresystem, hvor det kun kommer til at koste nyhedsmedier 10 procent at udgive fra.