Mediemogulen Murdoch køber Sky for over 100 milliarder kroner

Rupert Murdochs medieimperium har netop fået en betydelig udvidelse. Han og Fox køber den resterende del af britiske Sky for 11,7 milliarder pund. Fox ejede forvejen 39 pct. Sky.

Foto: JASON REED. Rupert Murdoch. Arkivfoto 2014.
Læs mere
Fold sammen

Mere mediemagt til Murdoch.

Murdochs 21st Century Fox har aftalt at købe Sky for 11,7 milliarder pund, svarende til over 100 milliarder kroner.

Rupert Murdochs andet opkøb af Sky-aktier, hvor han og Fox allerede ejede 39 pct., betyder, at han nu konsoliderer sit TV-imperium på tværs af to kontinenter. Det rapporterer Bloomberg News.

Købet repræsenterer en aktie-præmie på 36 pct. over Skys lukkekurs den 8. december, hvor selskaberne oplyste, at der var forelagt et foreløbigt tilbud.

Rupert Murdoch er således på vej tilbage efter et tidligere bud blev læsset af bordet i 2011 på grund af skandalen, der omgærdede hans medie News of the World.

Fox skriver i et statement torsdag, at købet gør dem til en global leder inden for indholdsskabelse og distribution:

»Det giver os unikke og førende kapaciteter og teknologier direkte til forbrugeren,« skriver Fox.

Fox lover at beholde Sky-hovedkvarteret i London og igangsætte en investering på en milliard pund i området omkring hovedkvarteret. Fox siger også, at man forventer, at Sky News opretholder sin »fremragende presse-position«. Sky har ellers på det seneste været presset af mere mobilkompatible streamingtjenester som HBO og Netflix.

God timing, mr. Murdoch

For Rupert Murdoch er timingen af ​​handlen helt rigtig: Amerikanske aktier har momentum, eftersom den nyvalgte præsident Donald Trump forventes at følge op på løfter om at skære i regulativer og sænke skatter. Oveni det står Storbritanniens pund svækket over for dollaren efter Brexit-afstemningen, hvilket gør købet billigere for New York-baserede Fox.

Den britiske premierminister Theresa May har været ivrig efter at fremme investeringer i Storbritannien i kølvandet på Brexit-afstemningen. Alligevel er kritikere af aftalen mellem Fox og Sky begyndt lufte deres utilfredshed.