Mediemogul: Slut med gratis nyheder

Glem alt om at få netnyhederne gratis. Sådan lyder Rupert Murdochs budskab til nettets gratis-læsere nu, efter at hans selskab, News Corp., har fået økonomiske smæk.

Foto: Rick Wilking.
Læs mere
Fold sammen
Journalistik er ikke gratis, og skal derfor koste penge - også selv om det leveres online. Den besked kommer nu fra selveste Rupert Murdoch, der står bag det store medieimperium News Corp. Det skriver The Guardian. Dermed lægger Rupert Murdoch sig i slipstrømmen af blandt andre Berlingske Media, der tidligere har meldt ud, at der arbejdes på at indføre mikrobetaling - altså priser på meget små beløb - på visse typer indhold på nettet.

News Corp lider ligesom resten af mediebranchen under, at den finansielle krise har fået annoncører til at spare på annoncerne - og læserne til at spare på avisabonnementerne. Det får nu Murdoch til at varsle nye tider.

"Kvalitetsjournalistik er ikke billig. Den digitale revolution har åbnet mange nye og billige distributionskanaler, men den har ikke gjort indholdet gratis. Vi har i sinde at opkrøve betaling for alle vores nyhedssites," lyder beskeden fra Murdoch.

I Danmark har debatten om betaling for digitale nyheder stået på længe - blandt andet fordi teleselskaberne er på vej med modeller, hvor man via sin internetregning kan blive opkrævet for artikler, man klikker på. Det gør hele processen omkring betaling meget lettere for kunderne - og betyder samtidig, at medierne kan øge deres indtægter og dermed indsats på nettet.

Hos Dagbladet Børsen har chefredaktør Leif Beck Fallesen været meget kritisk overfor forretningsmodellen i at indføre mikrobetaling. JP/Politikens hus har anlagt en mere afventende profil.

Ifølge Rupert Murdoch er det dog nødvendigt at gøre indholdet bedre og mere differentieret, hvis man vil undgå, at læserne flygter over til de gratis internetmedier.