Mediehuse kæmper med budgetterne

Der arbejdes flittigt med Excel-arkene i toppen af de danske mediehuse for tiden. En generel økonomisk afmatning med en finanskrise på toppen har smidt en potentiel bombe under budgetterne for 2009. Den seneste uge har budt på meldingen om to nye sparerunder, og flere venter i horisonten.

Foto: Michael Bothager/Scanpix
Onsdag meddelte Dagbladet Børsen, at man spænder livremmen kraftigt ind på forventningen om et dystert 2009. Og i går gjorde MetroXpress det så klart, at op mod hver fjerde medarbejder på gratisaviserne 24timer og MetroXpress kan se frem til en fyreseddel.

Dermed melder to af det nye årtusindes få økonomiske succeshistorier i den danske dagbladsbranche sig i flokken af mediehuse, der må skære i omkostningerne for at vende den negative udvikling i nøgletallene.

Og det er næppe de sidste konsekvenser af den budgetlægning, der fortsat er i fuld gang på direktionsgangene i medieverdenen.

I JP/Politikens Hus ønsker adm. direktør Lars Munch endnu ikke at udtale sig om de budgetter for 2009, som han skal præsentere for sin bestyrelse i slutningen af måneden.

”Men vi forventer, at 2009 bliver et hård år. Det meget lave annonceniveau, vi ser nu, forventer vi vil fortsætte,” siger Lars Munch. Han tør dog ikke give et konkret bud på niveauet.

Dødt annoncemarked for dagblad
”Det er meget svært at sige. Starten af 2008 var ok, mens annoncemarkedet lige nu er gået helt i stå på de konjunkturfølsomme områder som job, bolig og biler. Det er vanskeligt at sige, hvornår det vender, men vi regner med et lavt niveau i 2009,” siger Lars Munch.

Han ønsker heller ikke at udtale sig om risikoen for, at flere af avishusets titler, der blandt andet tæller Ekstra Bladet, Politiken og Jyllands-Posten, endnu engang skal ud i en sparerunde, når budgettet for 2009 ligger klart.

”Jeg er dog generelt fortrøstningsfuld med hensyn til 2009. Vi skal nok klare den,” siger Lars Munch.

I Berlingske Media meddelte man for nylig, at annonceindtægterne fra årets første ni måneder er 13,6 pct. lavere end sidste år, og at tredje kvartal isoleret set ligger 15,6 pct. efter. Et tal, der næppe er blevet mindre den sidste halvanden måneds tid.

Samtidig kæmper den britiske ejer Mecom med sin gæld, hvilket kan betyde, at man er tvunget til frasalg. Det fik for nylig Lisbeth Knudsen til overfor Business.dk at slå fast, at der skal være meget gode strategiske grunde til at opretholde underskudsgivende titler i 2009.

Faldende onlinevækst
Hun understregede samtidig, at de seneste års løbende besparelser betyder, at det døde annoncemarked ikke betyder panikløsninger fra Berlingske. Det kan dog blive nødvendigt med yderlige besparelser, hvis annoncemarkedet fortsætter på nuværende niveau.

Mens aviserne gennem de sidste par på år har kunnet se faldet i deres betalte oplag tage til i styrke, har man sat sin lid til den store vækst i indtægterne på online. Også selvom der stadig er lang vej, før det bliver den primære indtægtskilde.

Den seneste tids afmatning er imidlertid også knækket salgskurven i onlineafdelingerne.

”Tidligere havde man regnet med at onlineannoncering ville fortsætte med at stige markant. Det ser ikke sådan ud – det ser ud, som om onlineannonceringen er meget mere konjunkturfølsom, end man troede for et halvt år siden,” sagde adm. direktør på Børsen, Leif Beck Fallesen, da Business.dk i sidste uge kunne berette om at også dagbladenes gazelle mister fart.