Mediehuse angriber Google

Landets største mediehuse går nu til kamp for at få fat i søgeords-markedet på 200-300 mio. kr.

Berlingske Medias koncernchef, Lisbeth Knudsen, og Politikens ansvarshavende chefredaktør Tøger Seidenfaden Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Henriksen
Danmarks største mediehuse går nu sammen om at få andel i millionerne på det danske marked for søgeordsannoncering.

Det norske firma Open AdExchange har udviklet en software, hvor reklamerne bliver tilpasset de søgeord, som brugerne skriver ind. Indtil videre har Google siddet hårdt på det marked, men nu ser det ud til at landets største mediehuse ruster sig til krig mod Google for at få fat i millionerne.

Tron Kleivane er direktør i Open AdExchange, og han beretter, at det er meget store summer, der tales om.

"Det er lidt vanskelig at anslå, men vi regner med at Googles AdSense, som er at sammenligne sig med ligger på 200-300 millioner danske kroner," sier Kleivane.

Der samtidig slår fast, at med mediehuse, der står for cirka 85 procent af premiumsiderne i Danmark, vil han strække sig lidt længere, når der skal afregnes med hans selskab.

"Vi kommer vel til at tage ti procent," siger han.

Berlingske Media, Politiken, Ekstra Bladet, TV2, Nordjyske Medier, Syddanske Medier, Børsen, Egmont, Jubii og Fynske Medier er alle med i det banebrydende arbejde, der skal gøre indhug i Googles dominans på målrettede reklamer online.

Hos Berlingske Meida er forventningerne da også store.

”Vi har et kontinuerligt behov for at tænke i nye annonceprodukter, og Open AdExchange giver os mulighed for at komme ind på et marked, hvor vi hidtil stort set ikke har været til stede, og hvor potentialet er kæmpestort. Det er et meget spændende projekt, og vi har undervejs givet mange input, og vil fortsat gøre det, således at Open AdExchange vil udvikle sig til en endnu bedre platform for kontekstuel annoncering”, udtaler Koncernchef Lisbeth Knudsen, Berlingske Media.

Google klar til slag mod danske mediehuse