Medieguru: Her er fremtidens avis

Tavle-PC'en spiller en afgørende rolle i fremtidens mediestrategi, vurderer medieekspert

Ipad'en er mediernes redning, vurderer medieekspert. Fold sammen
Læs mere
Foto: ANDREAS GEBHARD
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den gammeldags avis, der udkommer mandag til fredag, har en begrænset levetid, mener medieguruen Mario Garcia, der gennem 40 år har skrevet for, redigeret, designet og rådgivet medier i hele verden.

I stedet vil den gamle printavis forvandle sig til enkelte, særligt udvalgte og ekstra lækre sektioner til weekenden. Og hverdagens nyhedsopdateringer vil i stedet kunne findes på nettet, tavle-PC'erne og de sociale medier.

Sådan lød et af hovedbudskaberne fra den cubanskfødte medieguru Mario Garcia, der mandag eftermiddag optrådte på konferencen New Media Days i DR Byen i Ørestaden. Men før formen kommer indholdet, mener han:

"Historiefortælling bør altid være i centrum. Brug de forskellige platforme til at fortælle det, der giver mest mening netop de steder," opfordrede Garcia, der både har arbejdet for Wall Street Journal, Handelsblatt og Die Zeit.

Hold på brugerne



Han fremhævede igen og igen tavle-PC'ens muligheder. Et nyt medie, han også selv er i færd med at udforske, idet han rågiver firmaer om udvikling af de såkaldte apps.
En af hans pointer var, at app'en modsat nettet skal formå at holde på sine brugere.

"Man inviterer jo heller ikke folk over til middag, giver dem en snack, og fortæller dem, at naboens mad er meget bedre. Så er de jo væk! Nej, kald dem i stedet ind, og smæk døren i," sagde han med ironi og begejstring i stemmen om de nye applikationer.

Grundlæggende er det en ny tankegang, der skal implementeres på de traditionelle medier, og Garcia benyttede da også lejligheden til at give journalister et drag over nakken, fordi de altid vil være de første til at skrive om nye strømninger, men selv er uvillige over for forandring.

Radio-folk til TV



Garcia opfordrede samtidig redaktionerne til at ansætte dedikerede online-folk til at omsætte de gode historier til lækre Ipad-artikler med levende billeder og store oplevelser. For gamle printfolk er svære at omstille, er hans erfaring.

"Det var også radio-journalister, der i gamle dage skulle lave TV lige pludselig. Vejrmanden sad på sin stol, og der var ingen dynamik," sagde Mario Garcia som sammenligning til transitionen fra print til net.

På New Media Days-konferencen delte desuden den amerikanske tech-ekspert Molly Wood, der også understregede, at alt handler om indpakning og markedsføring. Hun sammenligner nyhedsudbuddet med salt, der i gamle dage var sjældent, men som i dag er en hverdagsvare. På samme måde skal nyhederne, der er tilgængelige alle vegne, pakkes ind og præsenteres så lækkert og ekslusivt som muligt, så brugerne har lyst til at betale for det, lød hendes pointe.