Mediebosserne: Det sker der i 2009

Læs med, når de førende hoveder i branchen forsøger at tippe 13 rigtige om medieåret 2009.

Mads Bredal, adm. dir., mediabureauet Carat
1. Skal hovedparten af danskerne betale for at se TV 2, når 2009 er omme?

»Ja, jeg tror desværre TV 2 får indirekte støtte den vej, for der ser ud til at være politisk flertal for det.«

2. Dropper DSB Harry efter otte år i reklameblokken?

»Nej, det tror jeg ikke, at DSB tør. Harry er et ikon i reklamebranchen.«

3. Kan den nye Jubii-ejer gøre internetportalen til en overskudsforretning allerede i 2009?

»Nej. Det tager længere tid, for det er et vanskeligt marked. Jubii gav underskud hos Lycos, og det skal og kan vendes, men ikke i 2009.«

4. Tror du at pessimisterne får ret, når de spår at det samlede annoncemarked falder mindst fem procent?

»Ja, for det viser de indikationer vi har fra de foreløbige tal fra 4. kvartal 2009. Fem pct. er ikke et dårligt bud, men jeg tror, vi måske kan komme helt op på syv pct.«

5. Hedder Kulturministeren stadig Carina Christensen om et år?

»Ja, det tror jeg, for der har været for mange rokader. Posten som kulturminister kræver kontinuitet, så selvom der sikkert kommer ministerrokade, tror jeg, hun bliver siddende.«

6. Står Kenneth Plummer stadig i spidsen for DR om et år?

»Ja, det er jeg slet ikke i tvivl om. Han har overlevet de kraftige tordenvejr, der har været i 2008 med byggefejl og balladen om formandsposten, og for at være helt ærlig, tror jeg ikke, der findes en bedre mand end ham til at lede DR i 2009. Så han bliver - medmindre han selv vælger at gå andre veje.«

7. Er MetroXpress stadig landets meste læste avis om et år?

»Ja, for Metro er den mest konsistente af gratisaviserne, og kan uden tvivl drage nytte af samarbejdet med 24timer.«

8. Udkommer både 24timer og Urban om et år?

»Nej. Urban er kraftigt i farezonen. Jeg vil nødigt lave dommedagsprofetier, men der skal altså ryddes mere op på gratisavismarkedet, som stadig er en underskudsforretning for de involverede parter.«

9. Hedder Berlingske Medias ejer Mecom om et år?

»Ja, for hele medieverdenen er under pres. Det er ikke kun Mecom, der har det skidt. Jeg tror, at Berlingske er en del af kernen af porteføljen hos MEcom, og Berlingske står ikke på »til salg«-listen. Og kan heller ikke sælges for en rimelig pris, så det er ikke det, der kan skaffe penge i kassen for Mecom.«

10. Får en dansk reklamefilm en toppris til året reklamefest i Cannes?

»Jeg siger ja, for jeg vil gerne være optimist. Der er flere kreative hjerner, der fortjener en toppris, men konkurrencen er hård, så det er nok mere håb end realistisk.«

11. Tror du, at der lukker store danske medier i 2009. Hvis ja, hvilke?

»Ja, 2009 byder på en række lukninger. Indtil videre har det primært været lokale medier, der er bukket under, men næste år bliver det værre. Jeg vil ikke sætte navn på, men flere dagblade er i farezonen. Jeg tror dog ikke, at store koncerner som Berlingske eller TV 2 dør.«

12. Lykkes det Nova FM at få mere end 10 pct. af lytterne i den kommercielle målgruppe?

»Ja, men det bliver knapt. Danmarks Radio er fantastisk dygtige til at lave radio, og det er svært at tage andele fra dem.«

13. Ejer TV 2 stadig halvdelen af TV 2 Sport om et år?

»Ja, for jeg tror, at TV 2 får en anden indtægtskilde i form af brugerbetaling, og så giver det ikke mening at skille sig af med TV 2 Sport.«