Mediebosserne: Det sker der i 2009

Læs med, når de førende hoveder i branchen forsøger at tippe 13 rigtige om medieåret 2009.

Foto: Uffe Weng
Kenneth Plummer, Generaldirektør, Danmarks Radio
1: Skal hovedparten af danskerne betale for at se TV 2, når 2009 er omme?»Ja. Det er den eneste måde at sikre et fortsat højt kvalitetsniveau på TV 2.«

2: Dropper DSB Harry efter otte år i reklameblokken?»Nej - det kan jeg ikke tro. Harry er brandingmæssigt stadig en meget stor succes.«

3: Kan den nye Jubii-ejer gøre internetportalen til en overskudsforretning allerede i 2009?»Nej. Det kommer til at tage et par år. Konkurrencen på den del af internetmarkedet er blevet meget hård.«

4: Tror du, at pessimisterne får ret, når de spår at det samlede annoncemarked falder mindst fem procent?»Ja, for erhvervslivet er presset og skal have nedbragt omkostningerne. Det første, der bliver ramt, er annoncebudgetterne.«

5: Hedder kulturministeren stadig Carina Christensen om et år?»Ja«

6: Står Kenneth Plummer stadig i spidsen for DR om et år?»Hahaha. Ja, det gør jeg. Det kan du godt sætte dine penge på.«

7: Er MetroXpress stadig landets meste læste avis om et år?»Ja, for konkurrencen på gratisavismarkedet er blevet mindre, og behovet er der stadig. De unge har vænnet sig til ikke at betale penge for aviserne, så det er en fornuftig forretning.«

8: Udkommer både 24timer og Urban om et år?»Nej. En af dem er væk, men jeg vil og kan ikke sætte navn på.«

9: Hedder Berlingske Medias ejer Mecom om et år?»Ja. Berlingske er en af de medievirksomheder i Mecom, der rent faktisk giver et positivt cash flow, og det har Mecom brug for. Og så ville man heller ikke kunne få en rimelig pris for Berlingske, hvis man skulle sælge lige nu.«

10: Får en dansk reklamefilm en toppris til året reklamefest i Cannes?»Nej. Kreativiteten er ikke stor nok i dansk reklamefilm.«

11: Tror du, at der lukker store danske medier i 2009?»Nej, det tror jeg ikke, men jeg kan sagtens forestille mig, at mange af dem kommer under et meget stort pres.«

12: Lykkes det Nova FM at få mere end 10 pct. af lytterne i den kommercielle målgruppe?»Ja. Kanalen er kommet godt i gang, og jeg tror, den er klar til at rykke i løbet af 2009.«

13: Ejer TV 2 stadig halvdelen af TV 2 Sport om et år?»Ja, for TV 2 Sport er en god forretning på den lange bane.«