Mediebossens præstationer

Per Mikael fik en kort, men hektisk tid på TV2. Han startede adskillige nye selskaber for at forberede stationen til et salg. Nu siger han farvel til en station, der er blevet gjort mere kommerciel end nogensinde.

Det er dårlig timing. Det indrømmer han selv.

Men Per Mikael Jensen har haft svært ved at sige nej tak til det gode tilbud som topchef for Metro International, der hver dag udgiver gratisavisen MetroXpress verden over.

Selvom TV2 lige knap har sundet over sig over de forandringer, som det sidste års tid har budt på.

I maj forrige år ankom Per Mikael Jensen fra stillingen som international chefredaktør hos Metro International til det danske mediemarked med en klar kongstanke om, at TV2 skulle være andet end bare en TV-station. TV2-brandet skulle være lig med en moderne medievirksomhed, der dækker over flere medier. Mediebossens anden mission var at transformere Kvægtorvet til en lækkerbisken for potentielle opkøbere, når salget engang ude i fremtiden skulle afgøres.

Mange udfordringer
Kort efter han havde sat sig i direktørstolen, gik arbejdet på Kvægtorvet i gang. Første skridt skete præcis 19 dage efter han tiltrådte stillingen. På et pressemøde blev den nye kanal TV2News præsenteret. Den skulle servicere danskerne 24 timer i døgnet. Et halvt år senere gik den i luften. I august forrige år var næste skridt at vinde radioauktionen med et bud på 23 mio. kroner. I februar gik TV2 Radio i luften. Undervejs i arbejdet blev TV2s medarbejderstab øget med 40 procent, og Per Mikael Jensen erkendte undervejs, at det nye år skulle bruges på at vinde pusten igen efter en hæsblæsende omgang for organisationen.

Imens det nye hovedkvarter i København blev organiseret til at rumme en ny TV-kanal, var Per Mikael Jensen langtfra færdig med at danne nye selskaber i TV2s navn. Han etablerede TV2 Newbizz, der skal skabe nye forretningsmuligheder i TV2s brand. Så var der book-ingvirksomheden Ompapa Entertainment, der blandt andet står for magasinet »Vi med hund«. Og til allersidst kom meldingen om, at TV2 ville gå sammen med MTG om en ny sportskanal med navnet TV2 Sport.

Men ikke alle var tilfredse med de mange nye tiltag. Nøglemedarbejdere i TV2s organisation som Morten Stig Christensen kunne ikke enes med topchefen om den nye strategi, og en artikel i fagbladet Journalisten fortalte om en organisation, hvor man enten var inde i varmen eller ude. Hvis man hørte til den sidstnævnte gruppe, havde man ifølge Per Mikael Jensen altid det valg at sige op.

Tilfreds var TV2 Radios direktør Jens Rohde heller ikke med lyttertallene på radiokanalen. Fra radiokanalens start i februar måned har TV2 Radio året igennem tabt 105.000 ugentlige lyttere. Målet er at nå en andel på 15 procent af lytterne, men i maj måned lå andelen nede på 2,9 procent. I dag har radiokanalen tre år til at undgå en lukning. I april annoncerede TV2s økonomidirektør Anders Kronborg, at det stod alt for sløjt til med brugerantallet på TV2s hjemmeside. Målet er at gå fra én million til to millioner brugere, hvis fremtidens indtjening skal sikres.

Tyngende retssager
Skyggen over TV2 er EU-retssagerne, som forsinker det planlagte salg af TV2. I medieforliget blev politikerne enige om, at stationen skal sælges. Og Per Mikael Jensen har forsøgt at skabe en attraktiv salgsvare, hvis store slagnummer skal være en vækst på 25 procent årligt. Men retssagerne er langtfra afsluttede, og ifølge medieekspert Frands Mortensen er det værste scenarium, at retssagerne trækker ud til 2010. Til den tid er sendenettet blevet digitaliseret, og TV2 vil være en knap så attraktiv salgsvare. Dermed efterlader mediebossen en medievirksomhed, der stadig har lang vej til et egentligt salg.