Medie: VW-fusk blev styret fra Tyskland

Når en VW-bil i USA ikke bestod miljøtests, blev eksperter fløjet ind fra Tyskland til at ordne bilen, forklarer flere VW-medarbejdere. Hoveder ruller allerede i VW-hovedkvarteret.

Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg blev VWs svindel med emissionsniveuaer styret fra hovedkontoret i Tyskland. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOCHEN LUEBKE

Dag for dag udvikler svindelsagen i VW sig i grovere og grovere retninger. Den nu fyrede direktør i VW, Martin Winterkorn, har hele tiden fastholdt, at han intet vidste om det omfangsrige svindelprogram med selskabets biler, men nu kan nyhedsbureauet Bloomberg berette, at VW-hovedkontoret var meget tæt indblandede i svindelskandalen.

Bloomberg har talt med tre ansatte i VWs amerikanske datterselskab, der samstemmigt forklarer, hvad modus operandi i Volkswagen var: Når en bil på det amerikanske marked ikke kunne bestå de amerikanske miljøtests, blev et hold ingeniører fra enten Audi eller VW fløjet over Atlanten. Efter at gruppen havde arbejdet med bilen i en uge, ville den pågældende Volkswagen bestå miljøtestene. Ifølge nyhedsbureauet kilder var der ingen ingeniører i USA, der havde den fornødne viden til at manipulere med bilerne.

Volkswagen har allerede indrømmet, at man har snydt med udledningsværdierne og hensat 48 mia. kr. til søgsmål. Men den øverste ledelse har fastholdt, at man intet kendte til snydeprogrammet.

Fyringssedlerne deles dog i stor stil rundt i VW-hovedkontoret i Wolfsburg. Udover topchef Winterkorn har de to udviklingschefer for henholdsvis Audi og Porsche, Ulrich Hackenberg og Wolfgang Hatz, også mistet deres job.

Sent fredag meddelte VW, at man har fundet Winterkorns afløser. Det blev som ventet Porsche-chefen, Matthias Müller.