Medie efter opsigtsvækkende e-mail: Twitter har reklameret på børneporno-profiler

Twitter har vist reklamer på profiler, der er forbundet med seksuelt overgrebsmateriale med børn. Det indrømmer det sociale medie selv overfor sine annoncører i en e-mail, skriver Business Insider.

Twitter er blandt andet blevet anklaget af Elon Musk for at have problemer med falske profiler og bots. Arkivfoto: Matt Rourke/AP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et af verdens største sociale medier Twitter har indrømmet et stort problem på dets platform.

Det sociale medie er nemlig ikke blot mislykkedes med at fjerne profiler, der har forbindelse til materiale om overgreb mod børn. Tværtimod har de faktisk selv annonceret med reklamer på disse profiler.

I en e-mail fra Twitter til dets annoncører forklarer selskabet, at man har opdaget annoncer på profiler, der enten søger eller sælger seksuelt overgrebsmateriale med børn, skriver Business Insider.

Twitter har derfor nu påbegyndt en efterforskning af, hvad der er gået galt, og hvor mange der har set reklamerne.

Derudover har Twitter informeret, at de nu har udelukket profilerne, samt har opdateret deres systemer, så de fremover skal være bedre til at opdage profiler med forbindelse til seksuelt overgrebsmateriale med børn.

Et grundlæggende problem

Det er ikke et nyt problem, at der er profiler af den karakter på Twitter.

I den seneste rapport for håndhævelse af Twitters regler fremgår det, at der i perioden fra juli til december 2021 blev foretaget handlinger mod 599.523 konti for seksuelt overgrebsmateriale med børn. Det var en stigning på 31 procent i forhold til forrige rapport.

Netop problemer med falske profiler er også det, som Elon Musk har anklaget Twitter for, og det var blandt andet derfor, at han tidligere på året annullerede sit tilbud om at købe Twitter. De to parter skal 17. oktober i retten for at afgøre stridighederne om opkøbet.

I den nye opsigtsvækkende e-mail til annoncørerne fastslår Twitter, at det har nultolerance overfor seksuelt overgrebsmateriale af børn.

Den underliggende teknologi i Twitter har ifølge meddelelsen formået at udelukke 91 procent af profilerne, der er relateret til det forbudte materiale, skriver Business Insider.

Det er også nu gjort muligt for de involverede annoncører at fravælge at blive vist i søgninger eller på profiler.

Twitter har i et skriftligt svar til Business Insider informeret om, at de nu er i gang med at finde flere tiltag, der skal hjælpe med »at holde alle, der bruger Twitter, sikre – både personer og virksomheder«.