Medicinen begynder at virke i SAS - men bedres patienten hurtigt nok?

Voldsom forbedring af indtjeningen i SAS giver tro på, at en vending endelig er undervejs i SAS. Men SAS-topchef Rickard Gustafson tøver med at juble: »Vi er i bedste fald halvvejs.«

SAS’ topchef Rickard Gustafson er trods tab i det seneste kvartal tilfreds med udviklingen i luftfartsselskabet, men der er endnu ingen grund til jubel, understreger han. Foto: Bertil Enevag Ericson/AFP
Læs mere
Fold sammen

Kan man være tilfreds efter et kvartalstab på driften på 270 millioner kroner?

Det er topledelsen i SAS, for sammenlignet med for et år siden er det udtryk for en voldsom forbedring af driftsindtjeningen på 600 millioner kroner.

Det får investorernes tro på SAS til at vokse, og aktiemarkedet sendte torsdag SAS-aktien syv procent op efter kort tids handel.

SAS-topchef Rickard Gustafson glæder sig over, at den medicin, han gennem de seneste fire år har pumpet ind i SAS i form af spareprogrammer, effektivitetsforbedringer og strategijusteringer kombineret med investeringer i den aldrende flyflåde, ser ud til at virke i det stærkt pressede flyselskab.

SAS

I mio. svenske kr.2 kvt. 14/152. kvt. 13/14Ændr.
i pct.
Omsætning9403847211%
Driftsres. før ex.ord.-240-673-64%
Driftsres. efter ex ord458-661-169%
Resultat før skat355-1078-133%
Nettoresultat279-800-135%

»Jeg er glad for den forbedring af resultatet, der er sket, og det glæder mig, at de tiltag, vi har taget, er blevet taget vel imod af de, der rejser i og ud af Skandinavien,« siger Rickard Gustafson.

Prispresset er aftaget

Med til at hjælpe indtjeningsfremgangen i SAS er, at prispresset i Europa er aftaget en smule. Det betyder, at SAS har kunnet forbedre indtjeningen per passager med syv procent.

»Men vi er helt klar over, at vi ikke må tabe fokus på, at vi er i gang med en hård omkostningsreduktion og effektiviseringsplaner i virksomheden, samt at vi har lovet at reducere omkostningerne med 1,7 milliarder kroner frem mod 2017,« siger Gustafson.

Hvor langt er du med den store turn­around af SAS?

»Vi er tilfredse med, at det lykkes os at forandre så meget, at vi er i stand til at forbedre resultatet væsentligt, men vi har lang vej igen, og virkeligheden forandrer sig hurtigt. Vi forbedrede driftsindtjeningen markant, men taber alligevel penge, så derfor kan vi bestemt ikke juble. Vi står midt i transformationen af SAS, og selv om der er sket mange ting, er vi i bedste fald halvvejs. Der er lang vej endnu,« siger Rickard Gustafson.

Den erfarne SAS-aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank understreger, at SAS har nået en milepæl i det netop aflagte kvartalsregnskab. Han lægger samtidig vægt på den unikke mulighed for fortsat at forbedre indtjeningen i SAS i de kommende kvartaler som følge af effektiviseringer og faldende brændstofpriser.

»Vejen er banet for, at man kan få markant indtjeningsforbedring de kommende kvartaler. Nu har jeg dækket SAS i ti år, og jeg kan ikke huske, det er sket før, at man har stået i en situation på et normalt meget presset marked, hvor der pludselig åbner sig sådan et vindue af muligheder,« siger Jacob Pedersen.

Men fra næste år truer læssevis af nye fly til konkurrenterne med at genstarte priskrigen. Derfor skal der fortsat spares og trimmes i SAS.

»Fra 2016 og frem kommer der enorme flyordrer ind i Europa. Det er først og fremmest til de store lavprisselskaber Nor­wegian, Easyjet, Ryanair og Wizz, som kommer til at øge deres flåder markant, og det øger presset på priserne fremover, fordi kapaciteten øges,« siger Gustafson.