Medicinalkæmpe bøjer nakken og indgår megaforlig

De amerikanske myndigheder er stadig på nakken af medicinalselskaberne. Det har bl.a. GlaxoSmithKline måtte sande, der nu har indgået et forlig til intet mindre end 16 milliarder kroner.

GlaxoSmithKlines hovedkvarter i London. Fold sammen
Læs mere
Foto: ODD ANDERSEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

GlaxoSmithKline er parat til at lægge tre milliarder dollar (16 mia. kr.) på bordet i et forlig med de amerikanske myndigheder.

Dermed betaler den britiske medicinalgigant, der bl.a. konkurrerer med Novo Nordisk inden for diabetesmedicin, sig fra flere snerrende spørgsmål til dets markedsføring og kliniske tests af en række præparater, skriver Wall Street Journal.

Forliget kommer til at skæppe godt i den halvtomme amerikanske statskasse. Og der kan være mere på vej.

GlaxoSmithKline-forliget er nemlig bare ét ud af en række sager, som de amerikanske myndigheder har forfulgt i årevis. Myndighederne har været på nakken af medicinalselskaberne i forbindelse med ulovlig markedsføring, prispolitik og tvivlsom håndtering af testresultater.

Også danske Novo Nordisk har været i søgelyset i USA. Det i forbindelse med dets markedsføring af blødermedicinen Novoseven, som myndighederne mente var ulovlig. Novo Nordisk indgik i sommers et 130 millioner kroner stort forlig i den sag, men er dog stadig under efterforskning i andre sager.

Det seneste forlig med GlaxoSmithKline lukker ifølge virksomheden en række sager, der har været under efterforskning i over et årti.

Nu håber GlaxoSmithKline-topchefen Andrew Witty, at der for hans virksomheds vedkommende er lagt låg på sagerne, der i høj grad stammer fra tiden 1990 til 2000, hvor medicinalselskabernes aggressive markedsføring nåede nye højder. Det bl.a. ved at sælge præparater, som var designet til én speciel lidelse, til andre formål, hvor de kun havde en sekundær effekt.

”Det er et signifikant skridt mod at løse en række svære og langvarige sager, som ikke afspejler den virksomhed, vi er i dag,” siger GlaxoSmithKline-topchefen ifølge avisen og tilføjer:

”I de seneste år har vi fundamentalt ændret vores procedurer […] i USA for at sikre, at vi arbejder med de højeste standarder for integritet og at vi arbejder åbent og gennemsigtigt.”

Beløbet på tre milliarder dollar er i den høje ende, men det er bare ét af flere store forlig, som medicinalbranchen har indgået de seneste år. I 2009 gik Pfizer med til at betale 2,3 milliarder dollar for fejlagtig markedsføring, sidste år var det Eli Lilly der måtte betale 1,4 milliarder dollar ved kasse ét.