Mediation sparer virksomheder for kæmpeudgifter

Konfliktløsning. Vælger to stridende parter at gå til en mediator i stedet for til domstolene, kan de typisk spare 80 procent i sagomkostninger. Samtidig er succesraten høj: To ud af tre konflikter, der har været igennem mediation, bliver bilagt, viser tal fra Domstolsstyrelsen.

Danske virksomheder bruger hvert år omkring to millarder kroner på at løse konflikter ved domstolene og voldgiftsretterne. Vælger de i stedet at sende deres konflikt til en mediator, en konfliktmægler, kan de nøjes med at udskrive en check på en femtedel, og samtidig opnå stor chance for succes, allerede inden for to måneder.

Det siger flere advokater, herunder foreningen Mediatoradvokater.

- Jeg vil personligt vurdere, at brug af mediator koster 20 procent af, hvad en retssag ville koste, afhængig af, hvor langt hen i en retssag, man er kommet, siger advokat Mogens Yde Knudsen, som sidder i bestyrelsen for Mediatoradvokater.

I foreningen mener man, at aftaler, som parterne selv når frem til efter en konfliktmægling, giver bedre og mere holdbare løsninger end en dom. Det gælder uanset, om det drejer sig entrepriseproblemer, leveranceproblemer, it-sager, konflikter med ansatte eller lignende.

Regeringen tror også på mediation. De sidste tre år har Domstolsstyrelsen kørt en forsøgsordning, hvor fire byretter og Vestre Landsret har anbefalet mediation eller retsmægling til stridende parter. Da ordningen blev evalueret i marts sidste år hos Justitsministeriet, kom det frem, at succesraten for sager, hvor der var benyttet retsmægling, var på omkring 65 procent, og at "retsmægling af langt hovedparten af de involverede vurderes som vældig positiv og som en konfliktløsningsform, der indebærer en række fordele". Retsplejerådet anbefaler nu, at mediation bliver en fast ordning hos de danske domstole.

Den bekendtgjorte succesrate får Mogens Yde Knudsen til at lave følgende regnestykke:

- Forestil dig at du har tre konflikter, der hver især koster 200.000 kr. at køre ved retten og 40.000 kr. hos en mediator. Så kan man hurtigt regne ud, at man gennemsnitligt kommer til at betale 320.000 kr., hvis to ud af tre får et godt udfald, og altså ikke 600.000 kr., siger Mogens Yde Knudsen.

Man kan samarbejde bagefter

Også hos Dansk Industri anbefaler underdirektør Tine Roed mediation varmt til medlemmerne.

- Danske virksomheder bruger hvert år et millardbeløb på konfliktløsning i retssystemet. En forsigtig vurdering viser, at mediation vil kunne halvere disse udgifter. Desuden kan mediation også spare tid, og samarbejdsrelationer vil kunne opretholdes selv efter en konflikt, siger underdirektør Tine Roed, Dansk Industri.

Mediation er en metode til at hjælpe parter i en konflikt til at finde en løsning, begge kan acceptere som god. Forhandlingen styres af en neutral og særligt uddannet mediator.

Denne skal ikke komme med løsningsforslag eller juridiske vurderinger, men sørge for, at seancen gennemføres på en konstruktiv måde, så parterne selv finder frem til en løsning på konflikten. Danskernes begejstring for fænomenet, der kommer fra USA, har fået flere jura-studerende og advokater herhjemme til at tage uddanne sig inden for faget.

I sidste måned kom Tryg på banen som det første danske forsikringselskab, som i sine forsikringer på retshjælp inkluderer mediation.

Paragraffer duer ikkeMediationens mange fordele har i det hele taget ført til en stigende interesse for konfliktløsningsformen i dansk erhvervsliv.

I Sønderborg kan èn af landets mest erfarne mediatoradvokater Hans Boserup, fortælle mange succeshistorier.

Han er mediator i omkring 300 sager om året og har i øvrigt ført omkring 3.000 almindelige retssager gennem sin karriere.

- Der er jo konflikter er overalt på arbejdspladserne og mellem erhvervsfolk. Det hører med til at være menneske. Jeg må konstatere, at i kun 10 procent af tilfældene kan man løse dem med paragraffer. I virkeligheden handler det om alt muligt andet, siger Hans Boserup, der ved siden af sit metier underviser i Mediation på Syddansk Universitet.

En mediator skal efter hans mening være god til at lytte empatisk og se, hvad parterne i virkeligheden har brug for. Det er vigtigt, at være hurtigt på banen.

Boserup anbefaler, at de indfører et decideret beredskab for konflikter, ligesom man har det for it-sikkerhed, brand, dårlige betalere og ulykker.

- Der er ikke noget som konflikter, der kan dræne en virksomhed og dens effektivitet. Det gælder derfor om at gribe ind så tidligt som muligt, så lavt i hierarkiet som muligt og så tæt på kilden som overhovedet muligt, lyder det.