Mediabureau ser stor fremtid i animation

Det er ikke tilfældigt, at flere og flere virksomheder får korte animationsfilm på deres hjemmeside. Det er kun begyndelsen på en udvikling, mener en producent bag de små film.

Relation Technologys direktør Mads Jespersen oplever stor efterspørgsel på animationsvideoer fra virksomheder i alle størrelser. Foto: Nils Meilvang
Læs mere
Fold sammen

Tegnefilm er i dag mere end underholdning for et par halvslatne sofakartofler foran DR Ramasjang. Meget mere. Animationsfilm-formatet har blandt andet vist sig at være en hurtig vej til at få overleveret et budskab, og det er mange virksomheder ved at få øjnene op for. Og spørger man en af producenterne af de korte animationsfilm, det digitale marketingsbureau Relation Technology, så har vi kun set begyndelsen på en tendens, der de næste par år kan komme til at fylde rigtig meget i virksomhedsledernes bevidsthed.

»Det er blevet klart for mange, at man i dag med animationsfilm kan få et budskab ud på en letforståelig måde. Det kan være noget, man måske tidligere har kæmpet med at gøre forståeligt i Powerpoint, på pressemeddelelser, hjemmesider og lignende,« siger direktør for Relation Technology Mads Jespersen og tilføjer: »Mediet har vist sig at have en stor styrke. Specielt fordi det kan bruges på alle de platforme, vi bruger i dag – alt fra smartphones over hjemmesider til TV. Det er ikke begrænset til en enkelt kanal. Derfor er det noget, der stormer frem lige nu.«

Virksomheden Relation Technology har i en årrække gjort sig i digital marketing, men for et par år siden valgte den at bevæge sig i animationsretningen og etablerede hjemmesiden Animationsvideo.dk til formålet. Herfra forsøger det lille seksmandsteam bag virksomheden at blive en værdsat aktør i det, den ser som et uopdyrket nichemarked på vækstkurs.

Billig produktion af film

Relation Technology har bevidst valgt at fokusere på et andet felt end dem, som de større, satte aktører inden for marketing og animation har stillet skarpt på. Direktør Mads Jespersen forklarer, at det handler om at kunne levere en så lav pris, at den i sig selv åbner for nye potentielle kunder.

Han siger lige ud, at mens konkurrerende animationsproducenter ofte vil tage flere hundrede tusinde kroner for en lille ét-minutsfilm, så gør hans virksomhed det for en tiendedel. Og det betyder, at selv de helt små virksomheder ser en fidus i animationskonceptet.

»Vi får henvendelser fra alt fra håndværkeren på Bornholm til Novo Nordisk. Det er alt fra enkeltvirksomheder til de største. Det får mig til at tro, at vi har ramt en niche, som der kommer til at ske rigtig meget inden for,« siger han og tilføjer: »Det, vi omsatte for i første kvartal 2015, var det samme som det, vi omsatte for i hele 2014. Det går stærkt i den rigtige retning. Markedet er mere modent, end det var for blot et år siden – men det er også blevet relativt nemt at producere filmene.«

Alsidig anvendelse

Relation Technologys indtog i anima­tionsverdenen har ifølge direktøren været præget af lav risiko. Teknologisk udvikling har betydet, at det i dag ikke behøver at være særligt tungt at animere en film. For Relation Technologys vedkommende har satsningen stort set kun bestået af to nye medarbejdere – en illustrator og en animator – og en hjemmeside. Resten af arbejdet er i store træk gået hånd i hånd med marketingbureauets øvrige virke. Det var også en del af bevæggrunden til satsningen.

»Der var et hul på markedet. Animations­videoen passer samtidig godt ind med vores øvrige forretninger, da det typisk bliver brugt på en hjemmeside til at øge konverterings­raten – altså forbedre budskabet, så flere af de besøgende køber i webshoppen. Derudover kan en animationsvideo bruges til at øge trafikken fra eksempelvis de sociale medier,« lyder det fra Mads Jespersen, der også peger mod de sociale medier som en mulig motor i det, som, han spår, bliver et nyt fokus på virksomheders brug af animation.

Brugen af video eksploderet

»Tag eksempelvis Facebook. Her er video eksploderet inden for de seneste seks måneder. Det er eksempelvis i form af livevideoer. Det nye, der kommer, er videoannoncering på Facebook, der er i beta-test lige nu. Jeg har lige været i USA at studere fænomenet – det kan blive rigtigt stort.«

Videoannoncering er også gået frem med stormskridt, efter den Google-ejede videodelingstjeneste YouTube for et par år siden for alvor begyndte at hæfte annoncer på brugernes videoer. Her er forretningsmodellen, at annoncøren ikke behøver at betale før, der enten er klik fra brugeren, eller at brugeren har valgt ikke at lukke for annoncen.

Det er ensbetydende med, at en annoncør vil kunne regne med et vist payoff af sin investering. Og det i kombinationen med, at man billigt kan skabe animationsvideoer til eksempelvis brug på YouTube, åbner i Mads Jespersens optik et helt og nyt kapitel for mindre virksomheder, der gerne vil annoncere, men som ikke har midlerne til at kaste sig ud i brede kæmpekampagner.

»Som det er nu, er det ikke specielt YouTube, der driver markedet. Det ville jeg på nogle måder ønske, det var. Det ændrer dog ikke ved, at video – også baseret på animation – udvikler sig eksplosivt i disse år. Du kan bruge dem til at få alt fra kunder og investorer til ansatte til at forstå et budskab, der ellers kunne være svært. Mulighederne er store. Vi har kun set begyndelsen,« siger Mads Jespersen.