Medarbejderudskiftning skabte overskud

En omfattende turnaround, hvor blandt andet en tredjedel af medarbejderne er blevet skiftet ud, har gjort en markant forskel på Cloetta Danmarks bundlinje. Minus er blevet til plus, og medarbejderne viser større kreativitet.

»Vi har rent faktisk evnet at eksekvere på de planer, vi har lagt,« siger Christian Linde, som kom til Cloetta i februar 2015. Fold sammen
Læs mere
Foto: Uffe Weng

Minus er blevet til plus i den svenske slikproducent Cloettas danske ben, og forklaringen skal ifølge den danske direktør, Christian Linde, findes i en omfattende turnaround, som virksomheden har været i gang med, siden han trådte til for ca. to et halvt år siden.

»Vi har rent faktisk evnet at eksekvere på de planer, vi har lagt,« siger Christian Linde, som kom til Cloetta i februar 2015.

Christian Linde har blandt andet været landechef for Mars og PepsiCo, og ifølge direktøren har forandringsprocessen hos Cloetta været den afgørende faktor med hensyn til at vende de foregående år med underskud til overskud på bundlinjen.

»Jeg har arbejdet meget med vores attitude, og jeg har sagt farvel til en del medarbejdere og fået andre ind. Det har jeg gjort bevidst for at få en indstilling, som bærer præg af mere gåpåmod og selvtillid,« siger Christian Linde, som mener, at medarbejdernes voksende selvtillid har en direkte effekt på fremgangen i regnskabsbøgerne.

»Jeg har sjældent været med til noget i min karriere, hvor man kan se, at den positive spiral har frigivet folks kreative kræfter og iderigdom,« siger direktøren, som både har fået mere kreative produktideer og mere kreative løsninger på hverdagens udfordringer.

Stor udskiftning

Over de seneste to et halvt år er cirka en tredjedel af medarbejderne blevet skiftet ud for at skabe den rette kultur. Samtidig har Christian Linde ombygget kontorlandskabet på Københavns vestegn, så det afspejler den virksomhed, Cloetta gerne vil være.

Christian Linde har ikke sat en tidshorisont på den turnaround, han har sat i gang, og han vil heller ikke dele de vækstmål, der ligger i strategien.

Han vil således ikke nødvendigvis være størst, siger han, men han vil arbejde på at gøre Cloetta til det mest interessante alternativ på markedet, blandt andet ved at fokusere på at skabe kundeglæde og medarbejderglæde.

»Hvis man har de to ting på plads, skulle det være meget mærkeligt, hvis man ikke også får noget økonomi ud af det i den anden ende,« siger Christian Linde.