»Medarbejderne har som regel svarene«

Det er ingen raketvidenskab at finde svar på, hvad der skal gøres for at lave om på tingene i Pihl. Medarbejderne ved, hvad der kan gøres anderledes og bedre, siger bestyrelsesformand Birgit Nørgaard.

Det er ingen raketvidenskab at finde svar på, hvad der skal gøres for at lave om på tingene i Pihl. Medarbejderne ved, hvad der kan gøres anderledes og bedre, siger bestyrelsesformand Birgit Nørgaard. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Pihls bestyrelsesformand, Birgit Nørgaard, er en kvinde med begge ben på jorden. Her er ingen selvforherligelse eller heltegørelse af sig selv. Tværtimod. Noget usædvanligt og overraskende for en bestyrelsesformand giver hun de 3.000 medarbejdere i Pihl en betydningsfuld rolle. Både i forhold til Pihls fremtid, men også for deres evne til at identificere virksomhedens problemer.

Birgit Nørgaard blev udpeget som ny bestyrelsesformand for Pihl for et års tid siden. Og noget af det, hun har prioriteret, er grundigt at læse kommentarerne i en medarbejdertilfredshedsundersøgelse, der blev lavet i 2011.

»Jeg tror meget på, at medarbejdere som regel ved, hvad der kan gøres anderledes og bedre. Der findes utroligt mange begavede mennesker, og de ved godt, hvis der er noget, der skal laves om. Medarbejderne har som regel svarene. Du kunne i virkeligheden have spurgt organisationen. Det er ikke raketvidenskab at finde ud af, hvad man skal gøre«, siger Birgit Nørgaard, da Berlingske udfritter hende om, hvordan hun har grebet oprydderopgaven an. Medarbejdere kan godt se, hvis der er tabsgivende aktiviteter, firmaet skal holde op med, og påpege, om ikke Pihl burde koncentrere sig om det, firmaet er gode til og lade være med at tage de store risici.

»De har jo fuldstændig ret i nogle af de ting, der skal ses på, og som vi er gået i gang med. Altså hvad der kan gøres anderledes eller bedre, og hvordan kan vi eksempelvis kan blive bedre til videndeling på tværs af virksomheden,« siger Birgit Nørgaard.

Ud på byggepladserne

Det ligger hende meget på sinde at få fremhævet medarbejdernes værdi i forhold til at få Pihl på ret kurs igen.

Hun har selv turneret rundt på virksomhedens mange byggepladser og talt med projektlederne, som kan stå med ansvaret for byggeprojekter af en værdi, der enkeltvis matcher omsætningen i mellemstore danske industrivirksomheder.

»Pihls styrke har historisk set været virksomhedens dygtige projektledere og stærke tekniske indsigt, der er en nødvendighed for at gennemføre større komplekse bygge- og anlægsprojekter. Den ånd skal vi bygge videre på og samtidig sørge for, at medarbejdernes viden kommer bedre i spil,« siger bestyrelsesformand Birgit Nørgaard.