McDonald's vil omvende krise-italienere fra pizza til burgere

I en stor satsning med 100 nye restauranter håber fastfood-kæden, at man kan få de madkonservative italienere til at spise flere burgere.

Foto: PAUL J. RICHARDS.
Læs mere
Fold sammen

De to dybt forgældede euro-lande Italien og Spanien har udsigt til at blive McDonald's to store vækstmotorer.

Hvor lande som Spanien sidder på mere end 10 procent af markedet for hurtigmad, så er italienerne dog notorisk konservative og higer om sin egen madkultur. Med recessionen i støvlelandet ser McDonald's dog nu sit snit til at æde sig ind på italienerne. Over de kommende år vil fastfood-kæden åbne 100 nye restauranter, skriver Reuters.

I Italien sidder kæden lige nu på to procent, men håber at nå tre procent inden 2015.

"McDonald's anser gældskrisen i eurozonen, som noget midlertidigt. Virksomheden kategoriserer Italien sammen med BRIK-landene, som er de landene, hvor selskabet vil vokse i de næste ti år," siger McDonald's italienske chef Roberto Masi til Reuters.

Selskabet omsætter lige nu for 1 milliard euro Italien, og forventer at skabe 3.000 jobs i det kriseramte land.

Der er dog en lang historie for modstand mod den multinationale kæde i Italien. McDonald's håber at kunne friste italienere med tilbud på sprøde sandwich med parmesan og parmaskinke.

Roberto Burdese er formand for den italienske "slow-food"-bevægelse, der arbejder for at bevare lokale og regionale i Italien. Han mener ikke, McDonald's tilbud kan gå an som dagligdagsmad for italienerne.

"Vi accepterer dem dog som en slags forlystelsespark, hvor man kan tage hen at spise en gang imellem," siger han til Reuters.

McDonald's har også tidligere mødt modstand mod placeringer af deres restauranter. For nylig tvang bystyret i Milano kæden til at lukke i shoppingcenteret Galleria Vittorio Emanuele II tæt ved byens katedral for at gøre plads til en Prada-forretning.