McDonald's vil åbne 1.000 nye restauranter - om året

Burgergiganten McDonald's vil åbne 1.000 nye restauranter om året og gøre flere af de eksisterende til franchise-restauranter, samtidig med at kæden sparer to milliarder kroner om året.

McDonald's bliver presset af sundere fast food restauranter, og derfor sætter burgergigantens direktør nu gang i ny strategi. Fold sammen
Læs mere
Foto: MARIO TAMA

McDonald's er den absolut førende kæde af fast food-restauranter verden over, men burgergiganten trues af konkurrenter, der leverer sundere måltider til kunderne, og derfor har McDonald's' topchef, Steve Easterbrook, set sig nødsaget til at ændre strategi.

Den nye strategi, der ifølge direktøren skal gøre McDonald's til et moderne og progressivt burgerselskab, betyder blandt andet, at kædens salgsmarkeder skal inddeles i fire grupper, at der skal åbnes 1.000 nye restauranter årligt, at langt flere restauranter skal være franchise-ejet, og at selskabet skal spare 300 mio. dollar svarende til to mia. kr. om året.

Hele planen blev offentliggjort i en 23 minutter lang video på McDonald's hjemmeside mandag, hvor direktør Steve Easterbrook fortalte om de nye tiltag.

»Styrken i vores forretningsmodel er intakt. Men ingen forretning eller brand har en guddommelig ret til succes. Og realiteterne er, at vores præstation på det seneste har været dårlig. Tallene lyver ikke. I de seneste fem år har verdenen uden for vores forretning bevæget sig hurtigere end verdenen indenfor. Jeg vil ikke vige tilbage fra det presserende behov for at omstille denne forretning,« sagde Steve Easterbrook ifølge The Wall Street Journal.

McDonald's har i dag omkring 36.000 restauranter fordelt over hele verden, og det er nu planen, at 3.500 af disse skal sælges til franchisetagere inden udgangen af 2018. Hidtil var målet for McDonald's at sælge 1.500 inden udgangen af 2016. Salget vil betyde, at 90 pct. af restauranterne bliver franchise-ejet, mod 81 pct. i dag. Det skal ifølge direktøren give et mere stabilt indtægtsgrundlag.

Derudover skal McDonald's reorganiseres i fire segmenter, hvor det hjemlige marked i USA er første gruppe. De såkaldte internationale markedsledere, hvilket omfatter Australien, Canada, Frankrig, Tyskland og Storbritannien, er anden gruppe. Hver af disse to grupper står for 40 pct. af McDonald's omsætning.

Tredje gruppe er højvækstmarkederne, hvilket omfatter Kina, Italien, Polen, Rusland, Sydkorea, Spanien Schweiz og Holland, mens fjerde gruppe er 100 øvrige lande - herunder Danmark. Hver af disse to grupper står for 10 pct. af McDonald's årlige omsætning.

Baggrunden for at inddele i disse grupper er, at dynamikken og udfordringerne ligner hinanden de pågældende steder, og derfor kan inddelingen fjerne en masse bureaukrati hos McDonald's.

Derudover er det planen at betale 8-9 mia. dollar til aktionærerne i år, mens selskabet også skal skære i omkostningerne og spare 300 mio. dollar årligt frem til 2017.

Ifølge Financial Times står McDonald's med en stor udfordring i, at særligt de amerikanske forbrugere kvitter den fedtede fast food og i stedet søger mod sundere alternativer med mere naturlige og friske råvarer.

Avisen skriver, at traditionelle fast food-kæder som McDonald's i øjeblikket kun vokser en tredjedel eller halvt så hurtigt som de såkaldte fast casual restauranter såsom burrito-kæden Chipotle, der sælger mexicansk mad. Det skal ny marketing og nye produkter rette op på, siger McDonald's-direktøren.