McDonald's skrotter mailadresser efter spamkampagne

Vilkårene var ikke tydelige for forbrugerne, som blev opfordret til at deltage i konkurrencen om at bygge en ny burger.

Ups. McDonald's beklager og kan ikke anvende de mailadresser, der er blevet indsamlet under en fejlbehæftet kampagne. Fold sammen
Læs mere
Foto: BRENDAN MCDERMID
Vil du deltage i en gratis konkurrence om at bygge en burger, siger du også ja til at blive reklamespammet fra McDonald's. Sådan er vilkårene for at være med, men det har burgergiganten skjult. Og endda skjult så godt, at det er på kant med loven. Det skriver Søndagsavisen.

»Tænk, at McDonald's stadig kan finde på det. Det her er jo ikke en ny regel, men en regel, der har været gældende i knap 10 år. Det er sgu for ringe, og jeg forstår ikke, at et så stort firma som McDonald's ikke respekterer loven. Jeg håber, at Forbrugerombudsmanden tager sagen op og giver dem en ordentlig bøde,« siger Mette Reissmann, forbrugerordfører for Socialdemokraterne og selv tidligere forbrugerjurist, til Søndagsavisen.

Omme på side 12 i en 14 sider lang pdf-fil kan man læse, at man som konkurrencedeltager automatisk giver McDonald's lov til at sende det antal reklamemails, de ønsker, og kæden oplyste selv, at de havde tænkt sig månedlige udsendelser. Indtil Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen. »Det er et krav, at forbrugeren skal give et udtrykkeligt samtykke til at modtage reklamer. Det betyder, at samtykket normalt ikke bare kan være indeholdt i standardvilkår eller 'skjult' i betingelserne for deltagelse i en konkurrence. Det skal være særligt fremhævet over for forbrugeren,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Søndagsavisen.

Henrik Øe henvendte sig McDonald's og bad om en forklaring, og så fik burgergiganten travlt. Med at ændre betingelserne.

»Det, der er sket, er, at vi på grund af en beklagelig fejl har mistet den boks, hvor man kan sætte et hak i, at man siger ja tak til at få reklame. Da du ringer til min kollega og spørger, hvad man kan forvente at få af reklamer, opdager hun til sin skræk, at boksen er væk. I mellemtiden har jeg fået en henvendelse fra Forbrugerombudsmanden. Nu kan vi ikke bruge de 16.000 mailadresser fra deltagerne i konkurrencen til noget,« siger kommunikationsdirektør i McDonald's, Sara Helweg-Larsen.

Hvordan kan man miste sådan en boks?

»Boksen er faldet ud i den endelige version af hjemmesiden. Vi går jo om nogen op i at overholde dette lands lovgivning. Vi er jo en kæmpe virksomhed, og det at indsamle mailadresser er i øvrigt ikke noget, vi gør særlig ofte.«

Det har ikke været muligt for Søndagsavisen at få dokumentation for, at McDonald's nogensinde har haft den omtalte boks i deres konkurrence, hvor man kan sige ja eller nej til reklamer. Torsdag eftermiddag var boksen stadig ikke at finde på deres hjemmeside.