McDonalds sælger godt under krise

Der bliver fortsat langet mange Big Macs over disken i McDonald's restauranter.

Foto: Paul J. Richards
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kæden er godt i gang med at trodse krisen, og 2009 er ved at udvikle sig til et regulært coinoffer for den danske udgave af den verdensomspændende amerikanske restaurant.

Kæden forventer i år næsten at matche sidste års rekordstore omsætning på 1,6 milliarder kroner, skriver DR Nyheder.

- Vi henvender os til danskerne på en måde, som de sætter pris på. Vores tilbud passer ind i en travl livsstil, og en cheeseburger koster 10 kroner, og det gjorde den også sidste år. Det kan danskerne forholde sig til, siger Kristian Scheef Madsen, administrerende direktør for McDonald's Danmark AS, til DR Nyheder.

McDonald's gode år er ret enestående på et marked, hvor krisen nærmest står malet i pizzaer og shawarmaer. Fastfoodrestauranter er nemlig hårdt ramt af den økonomiske krise og har haft en nedgang i omsætningen på mere end otte procent i de første fem måneder af 2009 i forhold til samme periode sidste år.

- Den økonomiske krise har gjort ondt på de mindre fastfood-forretninger, siger Lone Njor Hulth, direktør i brancheorganisationen Horesta.

Hun forklarer McDonald's succes med, at kæden udnytter stordriftsfordele og har været i stand til at producere vellykkede reklamer gennem hele krisen. Selve brandet McDonald's har også løftet sig ved at supplere burgerne med sundere produkter.

- Kæden har været god til at møde tidsånden og har forbedret sit image ved at tilbyde sunde måltider. Selv om de færreste vil have gulerødder i stedet for pommes frites, så gør det noget for stedets image.

McDonald's mener dog ikke selv, at kædens 83 butikker er gået helt fri at krisen.

- Vi lever jo ikke i en boble for os selv, men vi er godt etablerede i Danmark, siger Kristian Scheef Madsen og peger på, at kæden åbnede sin første danske restaurant i 1981.

Han mener også, at fremtiden tegner lys, selv om der er et øget fokus på sunde madvaner.

- Hvis danskerne vil have ris og bulgur, serverer de det for dem. Men det vil de jo ikke have. Sundhedsdiskussionen har jo været der i alle årerne, og selv om vi sælger flere salater nu, så kommer folk jo for at få en burger, siger Kristian Scheef Madsen.

 
Fik du læst:

Her er de ti værste kaloriebomber

Her er de ti mest usunde snacks

Her er fast-food kædernes 5 fedeste bomber