McDonald’s laver ny restaurantkæde

Allerede næste år vil burgergiganten McDonald's åbne de første restauranter i en ny kæde på en »håndfuld lokationer«.

McDonald’s udvider med nyt restaurantkoncept næste år. Mike Blake/Ritzau Scanpix

Fastfoodkæden McDonald's vil søsætte en ny restaurantkæde, som skal hedde CosMc’s.

Det skriver både CNBC og Finans herhjemme.

Kæden er et spinoff af McDonald’s, og det er et fiktivt rumvæsen ved navn CosMc, som det nye koncept er bygget op omkring.

CosMc var til stede i reklamerne for burgergiganten i slutningen af 1980erne og starten af 1990erne. Han er en karakter, der er halvt alien og halvt robot og har en kraftig lyst til McDonalds-mad.

»CosMc's er et koncept med et lille format med al McDonald's dna, men med sin egen unikke personlighed,« siger McDonald's ceo Chris Kempczinski ifølge CNBC.

Styrken ved marketing

McDonald’s løftede sløret for ideen om det nye koncept, da de fremlagde deres regnskab for andet kvartal i år, som viste en vækst på trods af, at deres kunder bruger færre penge end tidligere, lyder det.

Salget på McDonald's restauranter i USA, der har været åbne i mindst 13 måneder, steg med over ti procent i andet kvartal. Derudover oplevede virksomheden globalt set en stigning på næsten 12 procent i salget, delvis takket være kinesisk vækst.

Der er ikke offentliggjort mange oplysninger om det nye koncept endnu, men McDonald’s vil i december fortælle mere om konceptet på firmaets dag for investorer.

CosMc’s vil debutere på en »lille håndfuld lokationer i et begrænset geografisk område fra begyndelsen af ​​næste år,« fortæller en talsperson til Fox Business.

Tidligere har McDonald’s haft succes med karakterer fra koncernen, blandt andet Grimace, hvis milkshakes er gået viralt på det sociale medie, TikTok. Og Grimace-figuren har spillet en stor rolle i andet kvartal af 2023, lyder det:

»Dette kvartal er temaet – ja, hvis jeg skal være ærlig, så var temaet Grimace. Grimace har været overalt i de sidste par måneder. Dette virale fænomen er endnu et bevis på styrken ved ​​marketing hos McDonald's i dag,« siger Chris Kempczinski ifølge CNN Business.